Gemeinsam vorn

web01

Uitgever     :   SPIKA – Karl-Marx-Stadt –  ex-DDR
Jaar             :    1978
Maker         :   ?

Het spel is, zoals te verwachten, vrij sober uitgevoerd (speelbord 47 x 33 cm). Er zijn 8 renners in 4 kleuren bijgevoegd plus een aantal gekleurde speeljetons.

sp4201
Elke speler speelt met 2 of soms 3 renners (afhankelijk van het aantal deelnemers). Speeljetons stellen tijdbonussen voor en er wordt gestart met een aantal van die tijdbonussen (om extra vakjes te kunnen zetten of om strafseconden af te kopen). De rode en groene vakjes onderweg leveren die bonustijd of strafseconden op. In de toenmalige socialistische cultuur was kameraadschap en teamgeest belangrijk. Dit is in het spel opgevangen doordat er een aantal keren de hulp van een teammaat kan worden ingeroepen. Bovendien is de winnaar diegene die het beste teamresultaat haalt en niet noodzakelijk de overwinnar van de wedstrijd in zijn rangen telt. Het spelmechanisme is gebaseerd op het werpen met een dobbelsteen waarbij het al dan niet inzetten van de bonusjetons een (kleine) tactische meerwaarde oplevert.

sp4202

sp4203

Spelregels :

1. Gemeinsam Vorn is een dobbelspel dat met 2 tot 8 persoenen kan worden
gespeeld.

2. Gemensam Vorn is een ploegenspel. Elke ploeg bestaat uit 2 renners. Met een
oneven aantal deelnemers zal de overblijvende als enkeling rijden of wordt er een
3-mansploeg gevormd. De ploegen worden ofwel door onderlinge afspraak, ofwel
door lottrekking bepaald.

3. De winnaar is de ploeg die op het eind haar renners het beste geklasseerd heeft.
De plaatsen van de renners worden per ploeg opgeteld en gedeeld door het aantal
renners in de ploeg. Dus een eerste en een derde plaats geeft een totaal van 2
punten. Wanneer het aantal punten gelijk is, dan wordt de winnaar diegene die
onderweg het meeste bonusseconden heeft verzameld.

4. Elke ploeg krijgt aan de start een gelijk aantal tijdbonnen. Daarvoor werpt
iedereen met een dobbelsteen en voor elk geworpen oog krijgt de renner 60
seconden tijdbonus De renners van eenzelfde ploeg tellen hun tijdbonussen op.
Voor elke minuut bonus krijgen de ploegen 2 groene jetons.

5. De rode vakjes op het speelbord stellen strafminuten voor. Zij stellen
bandbreuken, materiaalpech en valpartijen voor. Komt een renner op een rood
vakje, dan dient het aangegeven aantal seconden te worden afgetrokken.

6. Groen vakjes leveren bonusseconden op. Als een renner hierop komt, wordt het
aangeduide aantal seconden bijgeteld.

7. Een renner kan vermeiden om op een rood vakje te komen door een ploegmaat te
laten inspringen. Hierbij blijft de eerste renner (die geworpen heeft) staan en
wordt de tweede renner verzet. Op deze manier gaat de tweede renner dus 2 keer
verzet worden binnen de beurt. Dit mechanisme kan ook gebruikt worden om
bonusseconden (groene vakjes) te verdienen of om een beter positie in de
wedstrijd te verkrijgen. Per wedstrijd mag een ploeg daar maximaal 4 keer van
gebruik maken. Dit geldt ook voor 3-mans ploegen. Ploegen die bestaan uit
slechts 1 renner hebben deze mogelijkheid natuurlijk niet. Om dit te controleren,
krijgt elke ploeg bij aanvang 4 gele jetons. Telkens de ploeg gebruik maakt van
deze mogelijkheid wordt 1 gele jeton ingeleverd.

8. Indien het gebeurt dat een ploeg geen tijdbonnen meer heeft en een renner komt
op een rood vakje, dan kan de straftijd omgezet worden door vakjes terug te
gaan. Per 5 vakjes krijgt de ploeg voor 30 seconden tijdbonnen. Ten behoeve van
tactische overwegingen, kan ook vrijwillig gekozen worden om vakjes achteruit te
gaan en zodoende nieuwe tijdbonnen te verdienen. Hierbij tellen rode en groene
vakjes niet mee.

9. Er kunnen ook tijdbonen in afgelegde weg worden omgezet. Dit volgens een
analoge omrekening als in punt 8. Het overeenkomstig aantal tijdbonen wordt
ingeleverd. Komt de vooruitgeschoven renner voorbij een rood vakje dan dient de
straftijd wel betaald te worden in tijdbonnen. Omgekeerd geldt dit niet voor het
passeren van groene vakjes.

10. Bij een wielerwedstrijd komen spijtig genoeg ook al eens massale valpartijen
voor. Dat is in het spel het geval als bij 2-4 spelers 2 renners en bij meer als 4
spelers 3 renners op eenzelfde vakje terechtkomen. De gevallen renners moeten
dan 1 beurt overslaan.

11. Zoals bij elke spannende wedstrijd zijn er ook bij Gemeinsam Vorn tussenspurten
en bergpremies. 1 bergpremie op punt B en twee tussensprints op punten C en
D. De renner die als eerste deze punten overschrijdt, krijgt het aangeduide aantal
tijdbonnen.

12. Vertrokken wordt op punt A, de aankomst is op punt E

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>