Jagd über Etappen

web01
Uitgever     :   Si-Si Spiele – ex-DDR
Jaar             :    1959
Maker         :   ?

De doos bevat een speelbord van 58 x 32 cm en 20 kleine plastiek rennertjes. 5 ploegen van 4 renners (mogelijk ook nog 1 renner met een gele trui). Ondanks het feit dat de DDR spelletjes niet erg luxueus geproduceerd werden oogt het spelbord wel fraai. Je vind in de doos geen dobbelstenen. Het spelmechanisme is puur op tactiek gebaseerd en niet op (dobbelsteen)geluk.

Elke speler heeft een ploeg van 4 renners. Per spelbeurt mag hij elke renner 3, 4, 5 of 6 vakjes verplaatsen (elke verplaatsing mag slechts 1 keer worden gebruikt).Renners kunnen elkaar blokkeren bij wegversmallingen, er zijn vakjes waar renners die erop krijgen pech krijgen en verliesbeurten oplopen. Deze pechvogels mogen geholpen worden door eigen ploegmaats of door renners van een andere ploeg die dan bonuspunten krijgen voor kameraadschap. Tussensprint leveren ook bonuspunten op.

Hoewel het spelbord slecht 1 etappe weergeeft, kunnen er via de puntentelling ook rittenwedstrijden worden verreden. Naar goeie Oost-Duitse gewoonte worden als voorbeelden de Vredeskoers en de Ronde van Egypte aangehaald….

De spelregels zijn summier. Ze staan verderop vertaald. Bij het spelen van het spel rezen er toch wat onduidelijkheden op. Ik heb dan ook een eigen verduidelijking of suggestie achteraan toegevoegd.

sp6501
Spelregels :

Dit spel maakt het mogelijk om de sportieve opwinding van een ploegenwedstrijd zoals bijvoorbeeld de Vredeskoers of de Ronde van Egypte  of van vele andere , alsook de spannende strijd langs het parcours in dit spel mee te beleven of na te spelen. Over een zelf te bepalen aantal etappes wordt telkens de ritwinnaar, de leider in het totaalklassement (de gele trui) en de beste ploeg (die in de blauwe trui gaat rijden) . Tot 5 ploegen met ieder 4 renners kunne aan het spel deelnemen.

De startvakjes worden uitgeloot. Dit geldt eveneens als startvolgorde. Ploeg 1 rijdt bijvoorbeeld in baan 1 en 6, ploeg 2 op baan 3 en 5, enzovoort. In elke startbaan zet de speler 2 renners van zijn ploeg achter elkaar. Elke speler zet nu, als hij aan de beurt is, zijn 4 renners en dan komt een andere speler aan de beurt.

Het bijzondere aan dit spel is dat er geen dobbelstenen worden gegooid. Geluk beslist dus niet over het spel, wel het tactisch doorzicht van de spelers om zijn ploeg naar de overwinning te leiden. Elke speler mag in een beurt zijn renners 3, 4 , 5 en 6 vakjes verzetten (dus hij kiest een renner die 3 vakjes vooruit gaat, één die 4 vakjes vooruit gaat , enzovoort). Elke waarde mag dus voor de 4 renners maar  1 keer worden gebruikt.

De renner die op kop rijdt mag hoogstens 5 vakjes vooruit gaan. Op elk speelvakje mag zich slecht 1 renner bevinden. Met uitzondering van de blauwe velden (zie verderop).  Een bezet vakje kan men door opzij te schuiven voorbij raken. Let wel een vakje opzij telt ook als 1 beweging en diagonaal zetten mag niet. Indien uitwijken niet mogelijk is mag met verplaatsen tot aan de renner die de weg blokkeet, de resterende vakjes die konden worden gezet vervallen zo. Ook bij versmallingen moet er opzij worden gezet en telt dit als 1 beurt.

Komt en renner op een blauw vakje dan heeft hij materiaalpech en moet hij drie beurten overslaan. Komt een eigen ploegmaat ook op het blauwe vakje dan wordt de pechvogel geholpen en kunnen ze beiden de volgende beurt verder. Wordt de pechvogel geholpen door een renner uit een andere ploeg die op het blauwe vakje terechtkomt, dan krijgt de helpende ploeg 4 bonuspunten ter teken van kameraadschap.

De rode vakjes zijn tussensprints. De renner die er als eerste voorbijkomt verdient 4 bonuspunten voor zijn ploeg.

Na het overschrijden van de aankomstlijn worden de renners in de volgorde van aankomst in de resultaatboxen (puntentelling) geplaatst. Op deze manier kan gemakkelijk het totaal aantal punten per ploeg worden opgeteld. Vergeet de eventuele bonuspunten van onderweg niet. Als er meerdere ritten worden gespeeld, zal de leider de gele trui dragen en de leidende ploeg de blauwe truien en bepaalt de tussenstand ook de vertrekvolgorde.

De winnaars van de etappes en de punten van alle renners worden opgeschreven en na elke rit bijgewerkt.

En nu……  de start is vrijgegeven en vlug in de pedalen !!!!

Verduidelijkingen spelregels / suggesties:

Hier en daar lijken de spelregels onduidelijk of onvolledig. Hierna een opsomming van deze situaties en een suggestie tot oplossing (zoals ik de regels dan speel).

Het opstellen bij vertrek is wat onduidelijk. Waar moeten de renners komen?

Telkens 2 renners van eenzelfde ploeg achter elkaar. Trek de renners willekeurig uit de hand (loting) en bepaal de volgorde van plaatsing. De spelers plaatsen hun renners op de vakjes naar keuze. Na opstelling gaat de meest linkse renner eerst.

De spelers spelen om beurten hun 4 renners staat in de regels. Geldt dit enkel voor de eerste beurt of voor de volgende beurten. Als de spelers al hun renners tegelijk moeten bewegen en niet de renners in volgorde in de wedstrijd lijdt dit soms tot onnatuurlijke opstoppingen. Hoe bewaak je dat een renner de “, 4, 5 en 6 vakjes maar 1 keer per beur gebruikt.

Geef elke speler 4 speelkaarten: een 3, 4, 5 en 6. Bij het verzetten van de renner wordt de overeenkomstige kaart omgedraaid, op die manier is er een overzicht. Dit mechanisme laat toe om steeds de renners te bewegen in de volgorde waarin ze zich in de wedstrijd bevinden, dus eerst de koploper, dan de tweede, enzovoort… Indien 2 renners op 2 vakjes naast elkaar staan zal de meest linkse steeds als eerste bewegen.

Als er al renners over de streep zijn gekomen, hoe heeft dat dan invloed op de beschikbare zetten? Immers als een speler 1 renner aan de meet heeft zou hij uit 4 zetten mogen kiezen voor 3 renners…

Indien een speler reeds één of meerdere renners over de aankomst heeft, zal een tegenstander willekeurig en evenveel kaarten als er reeds aangekomen renners zijn uit de hand (van 4 kaarten) van de speler trekken zodat deze waarden niet meer gespeeld kunnen worden.

Mogen de renners minder vakjes zetten dan dat ze normaal zouden moeten zetten?

Nee, indien mogelijk moeten ze steeds hun te spelen aantal vakjes zetten. De enige reden om minder te zetten is dat ze geblokkeerd worden door andere renners. Ze mogen om tactische redenen niet minder vakjes zetten , ook niet om bijvoorbeeld een blauw pechvakje te vermijden.

Heeft een renner pech als hij op een blauw vakje terecht komt, of ook al hij erover gaat?

Zie een blauw vakje als een slecht zone in het parcours waar de renner effectief lek rijdt, ook als hij erover komt en niet enkel als hij er op terechtkomt. Een renner die dus tijdens het verplaatsen over een blauw vakje heen komt stopt daar en rijdt lek. Dit betekent ook dat een renner hem kan komen helpen door ook dit vakje te passeren en daar te stoppen en dat de helper dus ook niet exact op het blauwe vakje moet terechtkomen.

sp6502

sp6503

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>