Tour de Duck

duk02

Uitgever     :   Mickey Maus magazine – Duitsland
Jaar             :    1998
Maker         :   ?

Spel uitgegeven als een uit te scheuren bijlage in het spel- en knutselgedeelte van het Duitse Mickey Maus magazine nummer 43 “n 44 van 1998. Dit magazine is uitgegeven door Ehapa Verlag uit Berlijn.

Het speelbord is 38 x 60 cm en er horen 8 wielrijders bij (elke speler speelt met 2 rijders), 12 bankbiljetten, 12 binnenbandkaarten, 16 etappenkaarten, 16 gebeurteniskaarten en voor een dobbelsteen die je zelf te zorgen.

Het is een heel simpel spel, eigenlijk bedoeld voor de allerkleinsten. En het kan met maximum 4 personen worden gespeeld. Het is een puur ganzenbordmechanisme zonder veel toeters en bellen. De spelregels zijn verderop te vinden en zijn erg summier. Het is eigenlijk toch een wielrenspel want het is immers de bedoeling om als eerste met je 2 sportief fietsende rijders de aankomst te overschrijden.

De aankondiging zoals ze de week voor publicatie in het magazine is verschenen:

sp6701
Spelregels:

Het te gekke wielerspel

Tour de Duck noemt de laatste grote wedstrijd van dit wielerseizoen. In de bijlage vindt u alles om het spel in elkaar te knutselen/ afbeeldingen van het bord, geld, binnenbanden, etappenkaarten, gebeurteniskaarten en natuurlijk de deelnemers zelf; 8 renners in totaal.

Doel van het spel

Is het om met de beide wielrijders als eerste de aankomst de bereiken.

De voorbereiding

Elke speler krijgt: 1 bankbiljet, 1 binnenbandkaart, 4 etappenkaarten, en 2 wielrennersfiguren.

De overige binnenbandkaarten , bankbiljetten en gebeurteniskaarten worden naast het speelbord gelegd, de gebeurteniskaarten natuurlijk bedekt. De rijders worden op het startvakje gezet en dan kan de strijd beginnen !

Zo verloopt de wedstrijd

Er wordt om beurten (uurwijzerszin) met één dobbelsteen geworpen en met één van de 2 renners verplaatst. Dat verplaatsen mag zowel vooruit als achteruit. Er zijn een aantal special vakjes en wat er gebeurt als je erop komt staat links onderaan in de legende op het speelbord. Op de normale, grote vakjes op het speelbord mogen maximaal 2 rijders staan, op de kleinere maar 1. Is een veld bezet, dan mag niemand er nog bijkomen.

De etappenkaarten

Voordat men met zijn tweede rijder de aankomst overschrijdt, moet men alle etappenkaarten afgegeven hebben. Men moet daarom minstens 4x op een etappenveld terechtgekomen zijn en daar zijn etappenkaart tegen een bankbiljet hebben omgewisseld.

De pechvakjes

Op een pechvakje moet met een binnenbandkaart afgeven. Wanneer je geen binnenbanden meer hebt, mag je niet op het pechvakje stoppen. Wanneer met met geen enkele rijder vooruit kan zetten , moet met achteruitzetten en desnoods een rijder achterlaten.

sp6702

sp6703

sp6704

sp6705

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>