Wielrenspel

sp7301

Uitgever     :   ? – Nederland
Jaar             :    ?
Maker         :   ?

Oud Nederlands spel. Jaar van uitgave en uitgever onbekend. Gezien het gebruik van oude spelling moet het van voor wereldoorlog 2 zijn. Op de doos staat ook een afbeelding van een zwart beertje met de tekst “Timbre” wat mogelijk de uitgeverij is.

Het spelbord stelt een wielerbaan met 5 banen voor en meet 50 x 24 cm. Bij het spel horen 2 dobbelstenen en 5 kartonnen wielrennerfiguurtjes. Het kan dus gespeeld worden met 2-5 spelers.

Het is in de basis een eenvoudig dobbelspel. Elke renner verzet het aantal vakjes dat gegooid is, op sommige vakjes staan gebeurtenissen die de renners moeten opvolgen. Bonusvakjes, vakjes terug, beurt overslaan…. Speciaal aan dit spel is dat de renners elk in hun eigen baan rijden, maar wanneer ze een andere renner voorbijsteken krijgen ze niet alleen 2 bonusvakjes, maar wisselt de renner die een ander inhaalt van baan met de voorbijgestoken renner zodat de voorste renner steeds in de meer naar binnengelegen baan gaat rijden (de koploper rijdt dus steeds in de binnenste baan).

Het spel kan over 1 of meerdere baanronden gaan volgens afspraak. De spelregels vind je verderop.

sp7302

Spelmechanisme:

PS: ik heb de oude spelling niet exact overgenomen, wel de originele zinsbouw en woordkeuze.

De spelers gooien met één of twee dobbelstenen wie het hoogste aantal punten heeft. Diegene die het hoogst gooit is kampioen en krijgt de kleinste baan. Vervolgens komen de banen 2, 3, 4 en 5. Dan kan de wedstrijd beginnen.

De kampioen gooit het eerst, vervolgens de rijders van de baan 2, 3, 4 en 5, met één of twee dobbelstenen, naar verkiezing. Speelt men met minder dan 5 spelers, dan blijven de buitenste banen onbezet.

Wie bij de start 2 gooit, maakt een valse start en komt op vakje 1 te staan? Men kan een wedstrijd rijden over zoveel ronden men wil.

Diegene die een ander passeert, gaat voor elke rijder die hij passeert 2 punten vooruit, en wisselt met de ingehaalde speler van baan. Het wisselen van baan geschiedt pas dan, wanneer de rijder op zijn eigen baan alle voorschriften heeft opgevolgd.

Bijvoorbeeld:

Een rijder gooit 6 en gaat dus 6 vakjes vooruit; is hij in deze tijd een ander gepasseerd, dan gaat hij voor elke rijder die hij gepasseerd heeft direct twee vakjes vooruit, en volgt het bevel op dat op het 10e vakje staat (dus niet wat op het 6e vakje stond). Staat op het 10e vakje : 4 vooruit, en passeert hij hierdoor weer een rijder, worden deze 4 dus 6 punten vooruit (wegens het passeren) en volgt hij de aanwijzing op het vakje waarop hij terecht komt. Komt hij eindelijk in een vak waar geen aanwijzing staat, dan kijkt hij hoeveel rijders hij tijdens de worp gepasseerd heeft , en begint dan van baan (banen) te wisselen.

Voorbeeld:

Komt de rijder van baan 4 op No. 12 en heeft hij drie rijders gepasseerd, dan rekent hij eerst met baan 3 af, en gaat op No. 11 van baan 3 staan; stond de rijder van baan 3 b.v. op 5, dan komt deze op No. 6 van baan 4 te staan. Deze baansverwisselingen leveren dus nooit nadeel op. Vervolgens wordt afgerekend met baan 2, en gaat hij naar No. 10 van baan 2; de rijder van baan 2 schuift naar baan 3. Tenslotte gaat hij naar 9 van baan 1, en de rijder van baan 1 gaat naar baan 2.

Hierdoor rijdt diegene die aan de kop ligt dus altijd op baan 1, No; 2 op baan 2, enz….

Moet de rijder van baan 2, die bijv. op No. 17 staat met die van baan 1 wisselen, dan spreekt het vanzelf, dat hij niet naar No. 16 maar naar No 15 van baan 1 gaat.

Bij het wisselen der banen wordt nooit uitgevoerd wat op de vakjes staat aangegeven, waarop men door baansverwisseling komt te staan. Wanneer een rijder volgens een aanwijzing van één der vakjes, terug moet, en op deze manier achter raakt bij een rechts van hem rijdende rijder, moet hij met deze rijder(s) van baan verwisselen, zodat dus b.v. de rijder van baan 3 nooit achter die van baan 4 kan komen. De volgorde blijft dus altijd: de snelste rijder op de binnenbaan en vervolgens de banen 2, 3, 4 en 5.

De spelers dienen goed op hun beurt te letten, de volgorde van gooien wordt bepaald door de nummers en kleuren van de rijders, en niet door de nummers van de banen, omdat de rijders geregeld van baan verwisselen. Die in een spel het eerst binnen komt, wordt het volgende spel kampioen, die als tweede binnen komt, is het volgende spel No 2, enz.. Bij ieder nieuw spel zullen de spelers…………………………. (laatste tekstregel verloren gegaan)

sp7303

sp7304

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>