Campioni e Gregari

sp9102

Uitgever     :   Corriere dei Picolli – Italië
Jaar             :    1962
Maker         :   ?

Spel uit Italië dat gepubliceerd werd in het jeugdblad “Corriere dei Picolli” in het nummer van 20 mei 1962. Het spel was afgedrukt op de buitenkaft van het blad (voor- en achterkant) en meet 38 x 56 cm. Naast het spelbord zijn er getekende rennersfiguren gedrukt die je moest uitknippen en op karton plakken om in het spel te gebruiken. De getekende figuren zijn leuk uitgevoerd wat van dit spel toch iets aparts maakt. Volgende renners zijn afgebeeld: Van Looy, Plankaert, Carlesi, Pambianco, Battistini, Baldini, De Filippis, Nencini, Massignan, Ronchini, Daems, Suarez.

De spelers dienden zelf voor 2 dobbelstenen te zorgen.

Verder op deze pagina staat de beschrijving van het spelmechanisme. Het is in de basis een simpel ganzenbordspel, maar elke speler speelt met 2 renners; een kampioen en een knecht (gregari). De regels zijn zo opgesteld dat de kampioen altijd voor de knecht aankomt, maar de winnaar is diegene die als eerste met zijn 2 renners over de meet is. Onderweg zijn er op het bord een aantal vakjes met symbolen die ofwel extra vakjes opleveren (een duwende hand; in het wiel meedrijven, een aanval plaatsen, afdalen), ofwel een bestraffing inhouden (wachten op ploegmaat voor drinkbus, lek rijden).

sp9101
Spelmechanisme :

Elke speler heeft 2 renners: de kampioen en de knecht. Er wordt gedobbeld om te kijken wie begint. Gooi telkens met 2 dobbelstenen, de eerste is voor de kampion, de tweede is voor de knecht, ga evenveel vakjes vooruit als gegooid. Diegene die als eerste de aankomst bereikt of overschrijdt met zijn 2 renners is de winnaar.

Wanneer er 1 renner over de meet is wordt er nog steeds met 2 dobbelstenen geworpen, maar wordt het aantal ogen opgeteld.

Wanneer de knecht voor de kampioen over de streep zou komen, wordt deze op het laatste vakje voor de eindstreep tegengehouden, de knecht blijft daar tot de kampioen de eindmeet heeft bereikt (die gaat ondertussen ook vooruit volgens de som van de twee dobbelstenen). In de eerstvolgende beurt gaat de knecht dat zelf over de meet.

Op het bord staan een aantal symbolen afgebeeld die een speciale betekenis geven aan de vakjes als je erop komt. De symbolen zijn:

– een duwende hand : wie hier komt gaat 2 vakjes extra vooruit
– wielen                  : wie hier komt gaat 4 vakjes extra vooruit (drijft mee in de wielen)
– drinkbus                : wanneer de eerste renner van de ploeg op dit vakje komt moet hij halt houden
en wachten tot de tweede voorbij is (zowel de kampion als de knecht), de tweede
renner gooit ondertussen maar met slecht 1 dobbelsteen. Komt de tweede
renner hier (en de eerste is reeds voorbij) dan gebeurt er niks.
– spijker                  : wie hier komt rijdt lek en moet 3 vakjes terug.
– trapstel                : wie hier komt gaat in de aanval en gaat 5 vakjes extra vooruit.
– bergen                 : wie hier komt is een berg aan het afdalen en gaat 4 vakjes extra vooruit.

sp0104

sp9103

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>