Ik Giro di Francia

sp9201

Uitgever     :   Corriere dei Picolli – Italië
Jaar             :    1969
Maker         :   ?

Spel dat gepubliceerd werd in het jeugdblad Corriere dei Picolli van 13 juli 1969. Het werd afgedrukt op 2 pagina’s binnenin het blad. De ene pagina bevat het spelbord en onderaan 6 rennertjes om uit te knippen, de andere pagina de spelregels, een dobbelsteen en de gele trui kaart om uit te knippen. Het eigenlijke spelbord meet 23 x 26 cm.

De Ronde gaat over 9 ritten waarvan 2 tijdritten (een vlakke tijdrit en een klimtijdrit) en loopt van Parijs (Parigi) tot Parijs. Het is een vrij simpel dobbelspel, zonder tactiek. Enkel gooien bepaalt of je vooruit mag of niet. Anders dan met de meeste andere spellen met ganzenbordmechanisme ga je hier niet vooruit met het aantal gegooide ogen, maar ga je telkens slechts met 1 vakje, tenminste als je daarvoor het juiste aantal ogen hebt gegooid. In een gewone rit gebeurt er bij het gooien van een 6 iets en moet een tweede maal geworpen worden om te kijken in de gebeurtenissentabel wat het effect is. Op het einde van elke rit krijgen de 3 eersten punten. na elke rit krijgt de leider in die puntenstand de gele trui voor de volgende rit. Wie na de laatste rit de gele trui heeft is eindwinnaar. Meer detail zijn verder te vinden bij de bespreking van het spelmechanisme.

sp9202

Spelmechanisme :

De vakjes op het bord hebben verschillende kleuren. De witte vakjes op het bord zijn vlakke weggedeelten, de bruine vakjes zijn beklimmingen en de gele vakjes afdalingen De ronde start in Parijs op het rood/witte geblokte vakje en verloopt verder in tegenwijzerzin. Het vertrek van elke volgende rit is op de blauw/wit geblokte vakjes

Starten en bewegen

Bepaal door lottrekking wie er eerst gaat bij het begin van een rit. Plaats bij het begin de renners telkens naast elkaar op het geblokte vakje voorafgaand aan het eerste vakje van het parcours.

Elke speler speelt om beurt en gooit de dobbelsteen en:

Indien een waarde gegooid wordt die afgebeeld staat naast het vakje dat volgt op het vakje waarin de renner staat, dan gaat de renner naar dat vakje (één vooruit dus), wordt een andere waarde gegooid, dan blijft de renner staan en moet hij een volgende beurt afwachten.

Indien er een 6 wordt gegooid dan moet er opnieuw worden gegooid en wordt de nieuw gegooide waarde opgezocht in de tabel van de zessen (Tabellina del 6). Hier wordt dan het effect afgelezen:

1 en 2 : lekke band : blijf staan en sla 1 beurt over (dus de volgende beurt ook niet gooien) 3 : ga vooruit tot naast de renner die op de kop rijdt 4 en 5 : ga 1 vakje vooruit op het vlakke of in een beklimming, ga 2 vooruit in een afdaling 6 : blijf waar je bent

Na de eerste beurt wordt er gegooid in functie van de volgorde in de wedstrijd. Diegene die eerst op een vakje is gekomen gaat voor (rechts normaal). Wie als eerst op het aankomstvakje (Arrivo) komt, die wint de rit.

Tijdritten

Voor de 2 tijdritten speelt de tabel van de zessen niet, indien er een 6 wordt gegooid wordt die beschouwd zoals elke andere worp en wordt er geen tweede keer gegooid.

Elke speler rijdt met zijn renner deze etappes apart. De volgende mag slecht beginnen als de voorgaande is aangekomen.

Voor elke speler zal de koersdirecteur het aantal beurten tellen dat een speler nodig heeft om de aankomst te bereiken en deze op een stukje papier neerschrijven. Diegene die het minste aantal beurten nodig had die wint de tijdrit. Indien 2 of meer renners eenzelfde aantal beurten nodig hadden, dan worden ze gelijk gezet en krijgen desgevallend evenveel punten.

Klassement / gele trui / eindwinst

Bij het einde van elke rit worden er punten toegekend: 10 aan de eerste, 5 aan de tweede en 1 punt aan de derde, de anderen krijgen geen punten. De Koersdirecteur had op een blaadje papier deze punten bij en maakt na elke rit een nieuwe tussenstand.

De winnaar van de eerste rit krijgt automatisch de gele trui (hij krijgt het kaartje met de afbeelding van de gele trui voor zich). Na elke rit wordt gekeken wie de hoogste puntenwaarde heeft, en die draagt dan de trui in de volgende rit. Bij gelijk aantal punten wordt gekeken wie in de voorgaande ritten het meeste keren de gele trui had, is dit ook gelijk, dan wordt gekeken naar de speler met de meeste tweede plaatsen.

De eindwinnaar van de Ronde is diegene die na de laatste rit in het bezit is van de gele trui.

  sp9203

sp9204

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>