Die Friedensfahrt

web01

Uitgever     :   Hugo Gräfe Verlag – ex-DDR
Jaar             :    1959
Maker         :   ?

Spel uit 1959 uitgegeven door Hugo Gräfe Verlag uit Dresden (ex DDR). Voor 2 tot 6 spelers. Het bord is naar Oost-Duitse normen uitgevoerd: sober van kleur, maar toch voorzien van de nodige illustraties. Het parcours loopt van Praag over Berlijn naar Warschau. De totale ronde omvat 12 ritten. (het is raar, maar de indeling lijkt logisch en toch komt ze niet overeen met een echt voorkomend rittenschema). In latere edities van de wedstrijd zal de volgorde omgekeerd worden want in België was de vredeskoers voorla gekend onder de naam Berlijn-Warshau-Praag.

De spelregels beginnen met een ode aan de vriendschap en de vrede en het symbool van de grootste amateurwedstrijd in de wereld en 1 mei. In 1948 werd ze voor het eerst gereden.

Er is een regelset voor het individueel klassement en één voor een ploegenklassement wanneer er met 6 spelers wordt gespeeld. Daarbij wordt nog is benadrukt dat in de echte koers het al is voorgekomen dat renners hun eigen individueel succes in een ritoverwinning opofferden voor hun kameraden om het ploegklassement te kunnen winnen.

Bij het spel zitten 6 rennertjes (normaal zes renners plus de gele trui, maar in de dozen die ik gezien heb zitten allemaal slechts 6 rennertjes…..) en 12 “Siegerurkunden”; etappekaarten die de speler krijgt wanneer zijn renner een etappe wint. De kaarten bevatten beeltenissen van vroegere winnaars.

Afsluitend onderaan de regels toch nog een citaat in oude DDR traditie: “De Vredeskeorsers zijn aan de eindmeet gekomen. In goede kameraadschap – zoals die ook in de Vredeskoersen tussen de verschillende landen heerst – werd er om de zege gedobbeld en hebben de spelers veel plezier beleefd aan dit mooie spel van de Vriendschap der Volkeren”

sp10002

sp10004

Spelmechanisme:

Variant 1: het winnen van de gele trui:

Elke speler krijgt 1 rennertje. Er wordt met 1 dobbelsteen gegooid; de hoogste waarde begint. De renner wordt verschoven volgens het aantal gegooide ogen. (let op : plaats de renner met het voorwiel in het doelvakje). Kom je op een vakje met een symbool dat is er een gebeurtenis (zie verderop). Het parcours is opgedeeld in ritten. Wie als eerste over de meet komt krijgt een etappekaart. De eerste drie van elke etappe worden op een papiertje geschreven. De ritwinnaar pakt de figuur met de gele trui. De renners rijden gewoon door in de tweede etappe van de plaats waar ze stonden, dus hergroeperen niet. De renner die aan kop gaat in een etappeplaats pakt telkens de gele trui. De eindwinnaar is diegene die als eerste over de eindmeet in Warschau gaat (niet noodzakelijk diegene die de meeste etappes gewonnen heeft).

Variant 2: Het winnen van de gele trui en de beste ploegklassering

Vanaf 6 spelers deel je je op ploegen. Elke 2 spelers vormen een ploeg en wordt er naast de gele trui ook voor het ploegenklassement gespeeld. De 2 spelers die een ploeg vormen kunnen afspreken om het gegooide aantal ogen onderling uit te wisselen. Er mag niet gewisseld worden als daardoor een renner een gebeurtenisvakje zou ontwijken of als de renner zelfs gaan stilstaan. Je kan pas de volgende etappe starten als de volledige ploeg in de aankomstplaats is aangekomen.

Het ploegenklassement gaat naar de ploeg die als eerste voltallig over de eindmeet geraakt, dat kan zelf een ploeg zijn die niet de gele trui heeft gehaald.

Gebeurtenisvakjes:

web02Bandbreuk: de renner die erop komt moet 1 beurt overslaan.

Verzorgingspost: de hongerklop is overwonnen, de renner gaat 2 vakjes extra.

Bergpremie: de eerste renner die erop komt wint een bergpremie en gaat 3 vakjes extra.

Materiaalpech: wachten op de materiaalwagen en 1 beurt overslaan.

Premie voor de eerste renner die de “Wand von Meerane” bovenkomt: en daardoor 4 vakjes extra krijgt.

Massale valpartij: de renner moet 2 vakjes terug.

Kaderbreuk op weg naar Görlitz: de renner breekt zijn frame en krijgt van een boerin die naast de weg staat haar damesfiets om zo naar de eindmeet te rijden.

Windbui : wie op dit vakje komt moet een windbui trotseren en gaat 3 vakjes terug.

Alles gaat vlot: alles loopt op wieltjes voor het moment; 2 vakjes extra.

Alleen op kop is te zwaar: het alleen aan kop rijden eist zijn tol; de renner moet wachten op de tweede.

Defect: de weg van Praag over Berlijn naar Warshau is lang en een defect kan tot in de laatste kilometer voorkomen, sla 1 beurt over.

sp10003  sp10005

sp10007

sp10008

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>