Magny Tour

sp10301

Uitgever     :   Espace Tonic – België
Jaar             :    2007
Maker         :   Denis Magny

Het is zeer verzorgd en degelijk uitgevoerd, De handleiding is op zeer luxueus papier gedrukt (maar de Nederlandstalige vertaling laat wel wat te wensen over, dus lees liever de Franstalige regels als je het spel goed wil snappen).

Het bord meet 84 x 60 cm en is dubbelzijdig bedrukt. Aan de ene zijde een parcours voor een vlakke etappe, aan de ander kant voor een bergetappe. Er zijn 6 ploegen van 3 renners voorzien en 1 dobbelsteen. De meegeleverde renners zijn de standaard plastieken renners van Cofalu en ze worden gemarkeerd met ronde stickertjes)

Het originele van dit spel is wel dat het geen vaste aankomstplaats heeft, op het bord is dan ook geen aankomstlijn te vinden. Een rit duurt een aantal speelbeurten (een concept dat in andere strategiespellen ook voorkomt).
Er kan een klassieker (enkele rit) of een ronde worden gespeeld. Elke speler beschikt over een ploeg van 3 renners: een kopman – rood (kan beste klimmer en tijdrijder zij), een sprinter – groen en een knecht – blauw (of teamgenoot).
Er kunnen verschillende types ritten gespeeld worden. De handleiding toont een groot aantal ritprofielen, het profiel is opgedeeld in blokken van 10km in werkelijkheid. Elk blok van 10km komt overeen met 1 speelbeurt.
Onderaan in het profielschema staan in elk blok een vermelding bij welke dobbelsteenworp een renner van een bepaald type (volgens kleur rood / groen /blauw) kan demarreren. Dit demarreren resulteert in een extra beweging. Ook staat aangegeven in welke blokken er niet in het wiel kan worden gereden en waar de tussensprints en bergklassementen liggen.

Het spel is in essentie eenvoudig. De sterkte van het spel is ook zijn zwakte.  Het is 1 van de weinige spellen dat speelbaar is met 8, 10 of zelfs meer mensen, maar het spelmechanisme is te eenvoudig om een kleinere spelersgroep (3-4 spelers) te boeien, tenzij elke speler met meerdere ploegen zou rijden, maar dan is het ploeggevoel weg.
Een wedstrijd duurt ook niet zo erg lang zodat een rittenwedstrijd ook haalbaar wordt in een relatief beperkt tijdsbestek. Het spelmechanisme zorgt er wel voor dat in tegenstelling tot een ganzenbord mechanisme er wel degelijk pelotonvroming ontstaat, maar nogmaals die werkt het best bij grotere pelotons.
Lekrijden gebeurt vrij regelmatig, maar heeft meestal geen te grote gevolgen, dus dat houdt ook evenwicht. Hoewel ik de indruk heb dat renners die achterop geraken wel moeilijk terugkomen.
Spijtig van de standaard plastieken rennertjes met het plakkertjessysteem voor markering van de renners, maar er zijn er momenteel geen andere te koop op die schaal denk ik (en betaalbaar als je een groot peloton wil).

sp10302

Spelmechanisme:

Op vraag van de auteur werd dit verwijderd

  sp10303

sp10304

sp10305

sp10306

3 commentaren

Laat een reactie achter bij pieter Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>