Fiabe e Pedali

sp10601

Uitgever     :   Corriere dei Piccoli – Italië
Jaar             :    1992
Maker         :    ?

Ganzenbordspel verschenen in het blad Corriere dei Piccoli van 24 juni 1962. Het is een Italiaans jeugdmagazine dat geregeld wielerspellen gepubliceerd heeft. Het heeft een formaat van ongeveer 38 x 28 cm en het spelbord beslaat 2 bladzijden. De vertaling van de titel is “fabels en pedalen”. Frankrijk is dan ook het land van de fabels en dit spel vormt een brug tussen de wereld van de fabels en de “Tour de France ” en ontmoet op je rit Roodkapje, de gelaarsde kat en andere figuren. Er zijn 7 rennertjes die je kunt uitknippen en op karton plakken (een renner uit Oostenrijk, Nederland, Duitsland, Italië, Frankrijk, België en Zwitserland). Wie het boekje niet wil kapotknippen kan natuurlijk andere dingen als aanduiding voor zijn renner gebruiken (zoals knopen en dergelijke). Voor een dobbelsteen moet je zelf zorgen. Voor je aan het spel begint pak je een horloge met secondewijzer want die zul je bij het spel nodig hebben. In een aantal situaties is de werkelijke tijd mee opgenomen in de regels.
sp10602
Spelmechanisme:

De regels van het spel zijn simpel en volgen de gewone ganzenbordregels. Dobbel om beurten en verplaats je renner (de regels vermelden niet date r moet teruggeteld worden als je voorbij vakje 90 zou komen, maar gezien 89 een speciale betekenis heeft, vermoed ik dat het terugtellen niet van toepassing is). Op de rode vakjes gebeurt er iets. Wat er gebeurt staat op het bord naast het vakje geschreven, verderop worden de vakjes verklaard. Op het parcours zijn een aantal zijwegjes voorzien, spring naar het vakje met het cijfer dat je gegooid hebt en kom van daaruit terug.

6 – De renner ontmoet de slimme Pinoccio die hem een duwtje geeft zodat hij van 6 direct naar 10 gaat.

13 – de renner rijdt verloren in het grote, donkere bos. Hij vindt een lucifer en steekt een tak in brand als toorts, hij verliest een minuut tijd terwijl de anderen doorspelen (timen met de horloge).

18 – Als de renner op 23 komt bereikt hij de haven van Le Havre, hij gaat op de boot en ontscheept te Brest (vakje 30).

27 – kom je hierop dan ben je per vergissing overgestapt op een piratenschip en moet je terug naar 23.

29 – komt een renner op dit vakje dan moet hij 2 vakjes achteruit, want de gelaarsde kat heeft spijkers op de weg gestrooid.

37 – De markies begroet de renner die hij op zijn landgoed tegenkomt, de renner moet 3 keer zonder stotteren de zin “Trentatré trentini trotterellando tornano da Trento “ zeggen, lukt dat niet dan moet hij een beurt overslaan.

40 – hier ga je de gevangenis in en moet je 30 seconden roepen (iemand moet de tijd opnemen), stop je minder dan 5 seconden van de 30 seconden dan is je opdracht geslaagd en mag je vrij, anders blijf je in de gevangeis en moet je de volgende beurt terug proberen.

45 – wie hier kom vind de 7-mijls-laarzen van de reus en springt direct naar 78.

47 – wie hier kom valt over de stok van een tifosi (fanatieke supporter) en moet 3 vakjes terug om zicht te laten verzorgen

50 – de renner die hier komt heeft honger – maar ongelukkigerwijze eet hij van de vergiftigde appels van de toverheks, hij wordt zo ziek dat hij de strijd moet staken en verlaat de wedstrijd.

55 – de renner die hier komt maakt kennis met de jager die hem het verhaal van Roodkapje verteld gedurende 1 minuut, de andere spelen daarbij zo snel mogelijk verder.

59 – de grootmoeder van Roodkapje, die ook op zoek is naar haar kleindochter vraagt om mee te mogen rijden om zo mee te zoeken, daardoor moet de renner een eindje omrijden.

62 – Hier woont Blauwbaard in zijn kasteel, al wie je goedgezind is roept “help”, de anderen gaan 2 vakjes vooruit, als er niemand roept, verlies je 2 beurten.

64 – Op zoek naar Roodkapje kom je hier de Schone Slaapster tegen. Om terug op de weg te geraken, moet je de 5 vakjes extra afleggen.

69 – de renner krijgt van Roodkapje brood en confituur en komt er helemaal bovenop en vliegt direct naar Briançon (vakje 76).

75 – De boze wolf heeft alles gezien en probeert stokken in de wielen te steken, wie hier komt moet blijven staan en mag pas terug door wanneer er een 6 wordt gegooid.

79 – De renner komt aan in Aix les Bains, de naam doet vermoeden dat er kan gezwommen worden en de renner trekt zijn zwembroek aan, tezelfdertijd wordt zijn fiets gestolen. Hij moet terug naar Montpellier (vakje 63) om een nieuwe fiets te krijgen.

82 – Assepoester passeert in haar koest en laat de renner instappen en ze rijden door naar Nevers (vakje 85) waar ze door de prins ten dans is uitgenodigd. De renner verliest hierdoor 3 beurten.

89 – de Zonekoning spreekt …. “In het belang van de zwakkere renners, die minder sterk en snel zijn dan hun tegenstanders pas ik, vanaf dat er een renner op vakje 89 komt, het reglement van de wedstrijd zodanig aan dat de laatste renner die de eindmeet overschrijdt de winnaar zal zijn !!!

sp10603

sp10604

sp10605

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>