Le Tour de la Guadaloupe

sp11501

Uitgever     :   DB Distribution 17 – Frankrijk
Jaar             :    1999
Maker         :    ?

Spel onder supervisie van Educ Amuse Edition Antilles uitgebracht door DB Distribution 17 in Frankrijk in 1999. Het is een project is samenwerking met Credo Guadeloupe (Centre de recherche pour l’Education, le Développemnet et l’Orientation des jeunes enfants), om de kinderen van het eiland op een speelse manier kennis te laten maken met de diverse locaties van het eiland.
Het spel kan gespeeld worden met 2 tot 6 spelers. De doos bevat een zeer mooi geïllustreerd speelbord van 50 x 70 cm. , 3 dobbelstenen en 6 ploegen van 3 renners: 2 ploegen uit de Antillen, 2 ploegen uit Zuid-Amerika en 2 ploegen uit Europa.

Er kan een gespeeld worden met individuele renners of met een ploeg. De Tour bestaat uit 10 etappes met een afsluitende tijdrit op de wielerbaan van Baie-Mahault. De etappeplaatsen zijn in volgorde: Ste Anne, St François, Le Moule, Anse-Bertrand, Abymes, Ste Rose, Deshaies, Col des Mamelles, Bouillante, Basse-Terre, Capestrerre en Pointe-a-Pitre. De etappes zijn gemiddeld een tiental vakjes lang. De etappes zijn ingedeeld volgens hun profiel: vlag, bergop of afdalend.
Het is duidelijk een meer educatief karakter heeft dan dat het een wielerwedstrijdgevoel moet oproepen. . De etappes worden achter elkaar gereden zonder dat de renners aan de startplaats hergroeperen (dus je kunt zelfs een paar etappes achterop geraken), wanneer een renner op een vakje komt met een ander renner, dan moet die terug naar de start van de etappeplaats en je moet soms blijven staan tot je een bepaald aantal ogen gooit. Eigenlijk is het een soort Mens-erger-je-niet, maar dan met hindernissen en gebeurtenissen. Een overzicht van de spelregels is ook op het bord afgedrukt.
Wanneer je niet met individuele renners speelt maar met een ploeg van 2 of 3 renners, dan gooi je met een aantal dobbelstenen gelijk aan het aantal renners en verdeel je de dobbelstenen naar keuze over je renners wat een beetje toch een meer tactisch spel oplever

sp11502
Spelmechanisme :

In het basisspel speelt elke speler met 1 renner. De speelvolgorde is met de wijzers van de klok mee (dus niet in de volgorde van de wedstrijd).

Vertrek:

Om de start te kunnen nemen, moet elke speler wachten tot hij een 6 gooit, gebeurt dat, dan mag hij terug rollen en zijn renner verplaatsen. Gooit hij geen 6 dan gaat de beurt naar de volgende speler enzovoort.

Profiel van de etappe:

bij een afdalende etappe ga je altijd vooruit bij elke worp (1-6), in een vlakke etappe ga je enkel vooruit bij een worp van 1-5, in een bergop etappe enkel bij 1-4 (als je hier 5 of 6 gooit blijf je gewoon staan).

Op een bezet vakje terechtkomen:

Als je op een vakje terechtkomt waar een andere renner staat, dan vliegt die terug naar het begin van de etappe. Dus enkel op de startvakjes van de etappes en op de wielerbaan op het einde, mogen er renners dubbel staan.

Gebeurtenissen:

Op sommige vakjes staan pictogrammen die een gebeurtenis voorstellen. De dingen die kunne voorvallen zijn:

  • Lekke band     : 1 beurt overslaan
  • Lichte val       : ga terug naar het vertrek van de etappe
  • Bevoorrading   : speel nog een keer
  • Zware val       : ga terug naar de startplaats van de Tour
  • Pousette        : ga terug naar de startplaats van de vorige etappe
  • Bestraffing      : ga terug naar de start van etappe 8

Kans:

Naast de gebeurtenisvakjes zijn er ook kansvakjes. Als je hierop komt dan moet je onmiddellijk een dobbelsteen rollen om te kijken wat er gebeurt:

  • bij een 1: dopingcontrole: je blijft staan tot je opnieuw een 6 gooit (zoals bij de start).
  • Bij een 2: krampen: gooi de dobbelsteen opnieuw en ga dat aantal vakjes terug
  • bij een 3: ga naar de staart van het peloton: ga naar het vakje achter de laatste renner in de etappe waarin je rijdt, ben je zelf laatste, ga dan 1 vakje terug.
  • bij een 4: je gaat op kop: ga naar het vakje voor de eerste renner in de etappe. Als je zelf op kop gaat, ga dan 1 vakje vooruit.
  • bij een 5: bonificatie: gooi de dobbelsteen opnieuw en ga dat aantal vakjes vooruit.
  • bij een 6: ontsnapping: ga direct naar het einde van de etappe en speel direct opnieuw

Aankomst van een etappe:

Indien een renner de aankomst van een etappe overschrijdt, stopt hij op het startvakje van de volgende etappe en speelt onmiddellijk zijn volgende beurt.

De afsluitende tijdrit op de wielerbaan:
Na de aankomst van de laatste etappe verplaats je je renner naar vakje 1 op de wielerbaan. Als je een 1 gooit mag je naar vakje 2, dan moet je een 2 gooien om naar vakje 3 te kunnen, enzovoort. Wanneer je op vakje 6 staat en je gooit een 6, dan ga je naar het podium.

De Tour met ploegen:
In plaats van met individuele renners te spelen kun je ook kiezen om met een ploeg van 2 of 3 renners te spelen. De regels zijn in grote lijnen dezelfde. Er zijn wijzigingen bij het gooien met de dobbelsteen, het aankomen op een bezet vakje en de aankomst.
Je gooit nu met een aantal dobbelstenen gelijk aan het aantal renners in je ploeg en je kiest welke dobbelsteen je voor welke renner gebruikt (je moet wel het maximale aantal renners laten bewegen, dus als je een 6 gooit en je hebt een renner in een afdalingsetappe dan moet je die daarvoor gebruiken en mag je de 6 niet toewijzen aan een renner in een vlakke etappe.
Een renner die op een vakje terechtkomt waar een ploegmaat staat, mag wel mee op dat vakje blijven staan. Komt er een renner van een andere ploeg daarna op het vakje, dan vliegen al de renners die er eerst stond achteruit.
De winnaar is diegene die als eerste zijn complete ploeg aan de eindmeet krijgt.

sp11503

sp11504

sp11505

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>