Cilismo de Mesa

sp12701

Uitgever     :   Azul 4 Juegos – Spanje
Jaar             :    jaren ‘90
Maker         :    ?

Algemeen :

Spel uitgegeven in Spanje door Azul 4 Juegos. Een exacte datum wordt niet op de doos of de handleiding vermeld, maar ik denk dat het spel ergens in de jaren ’90 werd gemaakt.

De doos bevat een vrij groot, mooi speelbord (68 x 48 cm). Voor de renners zijn gewone gekleurde, ronde, genummerde jetons meegeleverd (6 ploegen van 4 renners, waarvan 1 kopman), verder nog 2 dobbelstenen.

Het spelbord heeft een parcours van 135 vakjes en stelt een fictieve wedstrijd voor. In deze wedstrijd worden 3 beroemde cols beklommen: De Tourmalet, Lagos de Covandonga en de Mortirolo beklommen. Respectievelijk beroemde cols uit de Tour de France, de Vuelta d’Espagna en de Giro d’Italia. In het echt kunnen die nooit in 1 wedstrijd voorkomen. Op het einde van het parcours is er zelfs een korte kasseistrook. Het type terrein wordt aangeduid door de gekleurde genummerde bolletjes in de vakjes: geel is vlak, bruin is bergop, groen is bergaf en zwart is de Mortirolo en de kasseien.
Het is een vrij eenvoudig dobbelspel dat kan gespeeld worden met 2 tot 6 spelers.

 
sp12702

Spelmechanisme :

De renners gaan evenveel vakjes vooruit als er wordt gegooid.
Al er meerdere renners op 1 vakje staan, dan gaat diegene die eerst op het vakjes kwam ook eerst bewegen.
Als er twee renners van dezelfde ploeg in hetzelfde vakjes staan, mag de speler kiezen welke bewogen wordt na de worp.
De spelers mogen minder vakjes zetten dan geworpen, maar moeten minstens 1 vakje vooruit gaan.
Vanaf vakje 27 mogen er maximum 4 renners per vakje voorkomen. Is het vakje vol moet de eerstvolgende renner het vakje erna aansluiten.
De kopman heeft de TURBO eigenschap. Hierdoor kan hij 4 keer in de race met 2 dobbelstenen gooien.
Afhankelijk van het type terrein wordt het aantal af te leggen vakjes beperkt.
Op het vlakke ga je het gegooide aantal ogen vooruit. Bergop ga je bij 4 en 5 slechts 3 vakjes vooruit (bij 1, 2, 3 en 6 normaal). In de afdaling ga bij 1 en 2 3 vakjes vooruit (3, 4 5 en 6 is normaal). Op de Mortirolo en op de kasseien ga je met 4, 5 en 6 slechts 3 vakjes vooruit (bij 1, 2 en 3 ga je normaal vooruit).
Op de 3 bergtoppen zijn punten te winnen voor de bergprijs (Tourmalet 6,4,3,2 en 1 punt); op de 2 andere: 4, 2 en 1 punt).
De renner die als eerste over de aankomst komt is de winnaar.
Er kan een koninginnenrit verreden worden over 3 ronden waarbij de kopmannen de TURBO 10 keer kunnen gebruiken.
Er kan ook een ronde worden verreden over 5 ritten, waarbij de derde rit de koninginnenrit is. Na elke rit worden de tijdsverschillen genoteerd. Elke vakje achterstand is 1” , 10 vakjes is 1′ (??).
Indien een renner 40 vakjes achteropgeraakt wordt hij uit de wedstrijd genomen.

sp12703

sp12704

sp12705

sp12706

sp12707

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>