Giro d’Italia Card Game

sp12501

Uitgever     :   Ghenos Games – Italië
Jaar             :    2009
Maker         :   Alain Ollier

Algemeen:

Het spel is uitgebracht in het kader van het 100 jarig bestaan van de Giro d’Italia. Het is een toch wel geslaagde kaartversie van het eerder uitgebrachte bordspel Leader 1. Het spel is geschikt voor 2 tot 6 spelers vanaf 14 jaar.

sp12502

Spelonderdelen :

  • 126 kaarten: 6O energiekaarten, 11 routekaarten, 23 snelheidskaarten, 14 profielkaarten
  • 6 bevoorradingszones
  • 6 rennerskaarten,
  • 1 pelotonkaart,
  • 1 pelotonleider
  • 4 hulpkaarten.

De kaarten zijn 9 x 5 cm en kwalitatief mooi uitgevoerd.

Spelmechanisme :

Het parcours wordt gevormd door het achter elkaar plaatsen van een aantal profielkaarten zodat er een ritprofiel ontstaat. Er zijn 3 soorten wegtypes: de groene zijn vlak, de rode bergop, de zwarte afdalingen. Het getal op de kaart duidt het aantal spelbeurten aan dat nodig is om de profielkaart te overbruggen. De profielkaarten mogen naar keuze geplaatst worden, echter zorg dat er nooit meer dan 12 spelbeurten nodig zijn, Plaats onder elke profielkaart een aantal snelheidskaarten gelijk aan het getal op de profielkaart. Bij elke beurt wordt een snelheidskaart omgedraaid en wanneer deze op zijn wordt er opgeschoven naar de volgende profielkaart (de snelheidskaart geeft de snelheid van het peloton weer). De wedstrijd verloopt dus niet over een bepaalde afstand, wel over en aantal spelbeurten en diegene die het verst gekomen is na de laatste spelbeurt is de winnaar. Wanneer 2 renners op gelijke hoogte eindigen is de winnaar diegene die als laatste op de eindkaart terechtkwam.

Er zijn 6 rennerskaarten voorzien die 2 ploegen voorstellen (de blauwe en de gele ploeg). Elke ploeg is samengesteld uit 3 renners met dezelfde kleur trui, maar met andere eigenschappen. De gele basis is de kopman (leader), de groene de rouleur en de rode de klimmer. Bij 2 spelers, speel je elk met een volledige ploeg, bij 3 spelers speelt elke speler met 1 of 2 renners, bij 3-6 spelers speelt elke speler met 1 renner naar keuze.

Elke speler/renner krijgt een aantal energiekaarten. Alle renners beginnen met dezelfde hoeveelheid energie. De waarde wordt bepaald door de waarden van de profielkaarten op te tellen en te verdrievoudigen. Tijdens het spel moet de actuele energiewaarde van een renner zichtbaar blijven voor de andere spelers. De gekleurde rand van de energiekaarten komt overeen met het type renner, Er zijn energiekaarten van 10, 5 en 1 punt(en).

Om de positie van de renners in de wedstrijd aan te duiden, worden de routekaarten gebruikt. Plaats de 11 routekaarten bedekt naast elkaar op de tafel zodat ze op 1 lijn liggen. Plaats bij de start de pelotonkaart onder de eerste routekaart, alle renners zitten in het peloton. Na elke beurt wordt de pelotonleider kaart doorgegeven.

De renners en het peloton bewegen van routekaart naar routekaart. De spelers spelen om beurten. Er kunnen slecht 2 renners op gelijke hoogte staan. Wanneer de renners aan het einde van de 11 kaarten zijn, gaan ze terug aan het begin verder (zie het als rondjes op een wielerbaan), Om de beweging van de koplopers en de mogelijke achterblijvers die ver achterliggen (meer dan 11 vakjes) uit elkaar te houden kan er per doorloop van de routekaarten worden gekozen om afwisselend de rennerskaarten onder, dan boven de routekaarten te schikken.

Elke renner krijgt een gratis basisbeweging volgens zijn eigenschappen, overeenkomstig het profile van de startplaats van zijn beweging (aangeduid op de hulpkaarten). Zo gaat bijvoorbeeld de rouleur 3 vooruit op het vlakke, de klimmer 1 en de kopman 2, Na de gratis beweging mag de renner een betalende beweging doen. Voor de extra vakjes moet de renner energiepunten betalen: 1 punt voor 1 extra vakje, 3 energiepunten voor 2 extra vakjes tot 11 energiepunten voor 5 extra vakjes. Indien een renner een ander renner inhaalt, mag hij als eerste gaan in de volgende beurt (plaats de kaart een beetje voor de andere). Indien de weg geblokkeerd is (2 renners naast elkaar) kan een renner wel passeren , maar betaalt 1 extra energiepunt.

Het spel verloopt volgens een vaste cyclus van spelonderdelen:

  • bewegen van de renners die ontsnapt zijn
  • ontsnappen van renners
  • verklaren of het peloton achtervolgt
  • bewegen van het peloton
  • bewegen van de renners die achter het peloton rijden
  • doorgeven van de pelotonleider

sp12503 (1)

sp12503

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>