La règle d’or

sp13301

Uitgever     :   ? – Frankrijk
Jaar             :    1954 ?
Maker         :    Alfred Voiron

Spel uitgebracht in Frankrijk en gemaakt door Alfred Voiron (erkend door de Franse Wielerfederatie). Een bron spreekt van een uitgave uit 1954 , maar het spel lijkt recenter – mogelijk rond 1970). Het is een soort sportkwis met als wielerelement het feit dat de score onder andere wordt aangeduid door het verplaatsen van renners op een ovalen parcoursbord. Het spel is geschikt voor 2 tot 4 spelers vanaf 14 jaar plus een spelleider.
De vragen zijn gegroepeerd in 8 themaboekjes die in totaal 66 sportdisciplines omvatten. Meer dan 2800 vragen zijn voorzien. De vragen gaan allemaal over de reglementen van de sporten , niet over prestaties en uitslagen. Het speelbord geeft een ovalen piste weer van 66 vakjes met binnenin de weergave van een zwembad. Het is 33 x 76 cm groot. Naast de 8 boekjes met vragen bevat de doos ook een 8-zijdige dobbelsteen, 4 renners (5cm lang en gemaakt uit zachte plastiek die 3 verschillende poses hebben) en 4 zwemmers (zwembad-jetons),
Elke speler krijgt een renner en een zwemmer in dezelfde kleur.
Buiten de spelers is er een spelleider nodig die de vragen stelt en de antwoorden beoordeeld.

sp13302
Er wordt met de dobbelsteen gerold om te kijken wie begint.
De speler die begint gooit opnieuw met de dobbelsteen en gaat evenveel vakjes vooruit met zijn renner. Op het vakje waar hij landt staat en pictogram en code die de categorie (het te gebruiken vragenboekje) aangeeft. De volgende speler noemt nu een willekeurig getal van 1 tot het maximaal aantal vragen in het gekozen boekje om de vraag te bepalen. De gekozen vraag wordt met potlood in het boekje gemarkeerd, want tijdens één spel mag een vraag geen twee keer gesteld worden. De speler die aan de beurt is , mag doorgaan zolang hij correcte antwoorden geeft. Per correct antwoord verzet hij zijn zwemmer ook met 1 vakje.
Bij een fout antwoord, of wanneer de speler past gaat de beurt over naar de volgende speler. Heeft een speler gepast dan mag een andere speler alsnog de vraag proberen te beantwoorden. Is zijn antwoord goed dan gaat hij 1 vakje vooruit met zijn zwemmer, is het antwoord fout gaat hij 1 vakje achteruit.
Op het bord zij een aantal speciale vakjes met een gebeurtenis. Als een speler op het vakje “crevaison” (lekke band) komt, moet hij 2 beurten overslaan. Een speler die op het vakje “obstacles” komt moet terug van waar hij kwam, een speler die op het vakje “chute” (valpartij) of “cöte” (beklimming) komt moet zijn zwemmer 1 plaats achteruitschuiven. Een speler die op het vakje “rush” komt zet zijn zwemmer 1 vakje vooruit en mag verder spelen.

De winnaar is de speler die als eerste zijn renner op het vakje “arrivée” en zijn zwemmer op het einde van het zwembad krijgt. Is de zwemmer op het einde , maar de renner nog niet dient er voorgespeeld te worden zonder verplaatsen van de zwemmer. Is de renner aan de aankomst voor de zwemmer, da geldt het omgekeerde.

Het spel is natuurlijk al wat gedateerd en de regels van de sporten zijn op bepaalde punten geëvolueerd. Een van de vragen is bijvoorbeeld of bij een wegwedstrijd een wielrenner verplicht een helm moet dragen. In het spel is het juiste antwoord “Nee”, maar ondertussen zou het natuurlijk “Ja” moeten zijn (de regel die de helm verplicht gemaakt heeft is ingevoerd in 2003 na de dood van Andrej Kivilev in Parijs-Nice).

sp13303

sp13304

sp13305

sp13306