Bisikle

sp14401

Uitgever     :    Cepia Games – Frankrijk / USA
Jaar             :    2009
Maker         :    ?

Dit is een knikkerspel uitgegeven door Cepia Games. Het is ook duidelijk gericht op de Amerikaanse markt. Het is gebaseerd op een oud traditioneel Frans strandspel waar een parcours (aan het strand) in het zand werd uitgetekend en er met knikkers werd geschoten. Na elke beurt kwamen de bijbehorende renners op de plaats van de knikkers.

Dit spel is daar een moderne versie van. De knikkers zijn vervangen door een Zball. Dit is een plastieken holle knikker die loden kogeltjes bevat. Door het gewicht van de kogeltjes wordt het effect van het zand gesimuleerd. De uitdaging bestaat erin om de Zball gecontroleerd weg te schieten en daarbij diverse obstakels te ontwijken en toch in de baan te blijven.

sp14402

De parcoursdelen zijn een beetje vergelijkbaar met de baandelen van een racebaan (slot cars) en door ze in allerlei combinaties aan elkaar te leggen kunnen verschillende parcoursen worden gebouwd. Er zijn 4 renners in de doos in 4 kleuren. De rennertjes zijn 63 mm lang. De Zball zelf heeft een diameter van 23 mm.
Het is niet echt een puur wielerspel, wel een spel met wielrenners. Het is in de basis een handigheidsspel waarbij je totaal geen affectie of kennis van wielrennen moet hebben.
Het kan met een willekeurig aantal spelers worden gespeeld. Een spel duurt gemiddeld een half uurtje. Indien er teveel spelers op de baan zijn is het best in ploegen te spelen, anders

Er zijn 3 soorten spellen te spelen:

De achtervolgingskoers waarbij het de bedoeling is zijn renner als eerste over de aankomstlijn te brnegen. Is in feite een gewone wedstrijd waarbij de eerste beurt gebeurt via loting en de volgende beurten de spelers spelen in de volgorde dat ze in de koers liggen (de eertse eeerst, dan de volgende , enz..) Wie als eerste over de meet komt is de winnaar.

Het ploegrijden waarbij er ploegen van spelers worden samengesteld. Op een aantal plaatsen op het parcours worden tussenpunten gemarkeerd met vlaggen. De koers verloopt zoals de achtervolgingskoers. Er worden punten gegeven aan de eerste 3 die doorkomen. Aan de aankomst zijn meer punten. De ploeg die de meeste punten pakt is winnaar.

De tijdrit is het derde type wedstrijd, hierbij moet je het parcours afleggen in zo weinig mogelijk beurten. Als de aankomst is overschreden wordt een vlag geplaatst waar de Zball is terechtgekomen. De winnaar is diegene die het minst aantal beurten nodig heeft gehad en in geval van gelijke stand, diegene diegene waar de Zball het verst is gekomen.

sp14403 sp14404

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>