Stage Chaser

stach01

Uitgever    :       Chapeau Games  (Essex , Verenigd Koninkrijk)
Jaar            :        2011
Maker        :        Mark J Stubbs
Algeneem:

Het spel is in essentie een tactisch kaartspel. Het heeft als verdienste dat het een leuk familiespel is dat ook geschikt is voor wat jongere spelers. Het geeft niet echt een wielerwedstrijd gevoel, het is eerder een gezelschapsspel dat geprojecteerd is tegen een achtergrond van het wielrennen. De spelonderdelen zijn  bijzonder fraai uitegvoerd.
Leuk zijn de verwijzingen via de voornamen op de rennerskaarten. Een beetje wielerkenner ziet de links naar de echte wielrenners in functie van de eigenschappen van de kaarten.  Spijtig dan weer is dat er gekozen is voor gekleurde jetons om de renners voor te stellen terwijl de kleine plastieken figuurtjes die in vele spellen (onder andere Cyclo) gebruikt worden perfect zouden passen en niet veel duurder zouden zijn. A-typisch voor mij aan een wielerspel is ook de speelvolgo

Het spelmechanisme rond aanvallen is wel origineel gevonden, het blokkeren daarentegen heeft speltactisch misschien zijn nut maar is geen wielren-element.

De officiele  website:   www.stagechaser.com

Spelmateriaal :

De doos bevat :
– 17 terreinstukken  9,5 x 9,5 cm
– 1 start en 1 aankomst marker
– 6 spelerskaarten (6 kleuren)
– 48 actiekaarten waarvan 30 renner-actiekaarten met rennersnamen     (deze bevatten bekende rennersvoornamen , geen achternamen, idem voor de 6 spelerskaarten)
– 5 blokkeerkaarten
– 12 aanvalskaarten
– 1 reserve kaart
– 7 renners-jetons
– 36 energie-jetons  (12 zwart voor bergaf, 12 groen voor vlak, 12 rood voor bergop)
– 24 time bonus-jetons (wit)

Spelmechanisme :

Je kunt zowel eendagswedstrijden rijden als rittenkoersen.
Je bouwt hert parcours op door 8 terreintegels naast elkaar te leggen. Elke tegel heeft 3 secties. Elke sectie heeft een symbool (bergop, vlak of bergaf).  Er zijn tegels met verschillende profielen zodat je verschillende soorten wedstrijden kunt maken. Plaats  ook de vertrek en aankomst markeringen.
Elke speler heeft 1 spelerskaart en zet de renners-jeton van zijn kleur aan de startlijn (dit op een lijn onder het parcours).
De 48 actiekaarten worden geschut en elke speler krijgt er 3 die bedekt op tafel worden gelegd (de spelers mogen hun eigen kaarten wel zien).
De rest van de actiekaarten worden bedekt op een stapel gelegd.
Elke speler krijgt ook 6 energie-jetons (2 van elke kleur).
De eerste speler start door een actiekaart te spelen en het overeenkomstig aantal secties vooruit te  gaan. Na de beweging wordt een nieuw actiekaart van de stapel gepakt.  De volgorde van de spelers is volgens de wijzers van de klok en dit heel het spel door (dus niet in volgorde van de renner in de koers). Wanneer 1 renner over de finish komt is het spel over.
Om aan te vallen hebben spelers energie-jetons nodig. Wanneer een renner op een sectie terechtkomt waar een andere renner staat mag hij een energie-jeton naar keuze van die renner wegnemen. Renner-jetons die op gelijke hoogte staan worden onder elkaar geplaatst.
Wanneer je een renner-actiekaart speelt ga je in het wiel van deze renner bewegen.  Op zo een kaart staat een symbool afgebeeld voor bergop; vlak en bergaf. Speel je de kaart op de sectie met het overeenkomstige symbool dan ga het aantal vakjes vooruit volgens de waarde boven het symbool, in het andere geval volgens de waarde onder het symbool. Lig ja alleen op kop (geen andere renner voor jou of op gelijke hoogte), dan moet je een  renner-actiekaart spelen van de kleur die overeenkomt met jouw renner, zo niet dan blijf je staan.
Als je en aanvalskaart  speelt ga je het aantal vakjes vooruit dat overeenkomt met het aantal energie-jetons dat je hebt van de overeenkomstige kleur (van de sectie waarvan je vertrek); je kunt maximaal 5 vakjes vooruitgaan.
Met een blokkeerkaart kun je een gespeeld kaart van een tegenstrever blokkeren. Je doet dit door je blokkeerkaart te spelen vlak nadat de tegenstander zijn kaart speelt (dus niet in jouw beurt). Je mag enkel tegenstanders blokkeren die op dezelfde hoogte taan als jij. Speel je een blokkeerkaart in je eigen beurt, dan blijf je gewoon staan.
Speel je een rittenkoers dan krijgt de winnaar van een rit 2 witte tijd bonus-jetons en alle renners die maar 1 of 2 secties (geen tegels) achter zijn 1 tijd bonus-jeton.
De spelers starten de volgende rit met het aantal energie-jetons en de kaarten zoals ze de vorige rit geëindigd zijn. Bij het einde van de laatste rit worden geen tijd bonus-jetons meer uitgedeeld, maar alle renners die tijd boni hebben verdiend mogen evenveel vakjes vooruitzetten als we tijd bonus-jetons hebben verdiend in de voorgaande ritten. De renner die zo het verst komt is de eindwinnaar van de rittenkoers (bij gelijkheid telt het resultaat van de laatste rit).
De leider in de koers krijgt ook een gele marker in de ritten (is de renner met het hoogst aantal tijd boni).

stach02

stach06

stach03

stach07

stach04

stach05

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>