Bunte trikots, blitzende räder / Zes-Dagen-Spel / Six Jours / Sport-Spellen

web01zes dagen spelSportSpel01

Uitgever     :      Spika, ex-DDR
Jaar             :       1964
Maker         :       ?

Algemeen :

Bunte Trikots, blitzende Rader is de tweede uitgave van dit ex-DDR spel uit 1964, uitgeven door SPIKA in Karl-Marx-Stadt (nu Chemniz). Een eerste versie werd uitgegeven in 1959. Daarnaast is er ook een Nederlandstalige/Franstalige versie “Zes-Dagen-Spel / Six Jours” (Belgische uitgave? jaartal onbekend) en komt het voor in een aantal verzamelboxen: Het is in  Nederland ook in de spellendoos “Sport-Spellen” uitgebracht.   Naast het Zes Dagen-spel bevat de doos ook spellen voor :   Olympische vijfkamt (paardrijden, vechten, schieten, zwemmen en hardlopen),   een autorace, ijshockey, een motorrace, zweefvliegen, een voetbalspel en een paardenren-spel.
Bij de originele versie uit 1959 heeft het bord een blauwe achtergrond, bij deze latere versie en de versies in de verzamelboxen heeft het speelbord een grijze achtergrond. Gezien de vele uitgaven moet het toch wat succes gekend hebben in zijn tijd.

Het bord is gemaakt uit dik karton en meet 47 x 34 cm. Bij het spel zitten 6 renners in harde plastiek in verschillende kleuren en 1 dobbelsteen. Het spel kan met 2-6 personen worden gespeeld.

In de basis is het een eenvoudig dobbelspel. De renners worden verzet in functie van het aantal gegooide ogen, een pisteronde telt 100 vakjes en op een aantal rode vakjes zijn er speciale gebeurtenissen (pech / bonussen). Illustratief voor de geest van de tijd daar is bijvoorbeeld de bonus op vakje 75 waar de renner een extra dobbelbeurt krijgt omdat hij gedurende de wedstrijd de orders van de trainer strikt heeft opgevolgd.

Er zijn spelregels voor een puntenkoers, een afvallingskoers en een achtervolging. Deze nummers kunnen gecombineerd worden in één wedstrijd want in de spelregels wordt de term “Omnium-klassering” gebruikt.   In de Belgische versie is er ook nog een scratch koers  en een ploegenachtervolging.

sp7001

Spelmechanisme :

Puntenkoers (Runden-Rekordfahren)

Afhankelijk van het aantal spelers neemt elke speler één renner of een ploeg (bv. met 2 spelers een ploeg van 3 renners, met 3 spelers ploegen van 2 renners). Starten op het starvakje. Aan de aankomst worden er punten verdeeld: bij 6 renners bv krijgt de eerste 6 punten, de tweede 5 punten, tot de laatste 1 punt. Spelen de spelers met een ploeg, dan worden de punten van de renners uit de ploeg bij elkaar opgeteld. De winnaar is de speler van wie de renner of de ploeg het hoogst aantal punten heeft verdient. de wedstrijd kan natuurlijk over meerdere ronden worden gereden. Dan zullen er punten gehaald worden bij elke doortocht aan de aankomstlijn en wordt alles bij elkaar opgeteld.

Afvallingskoers (Ausscheidungsfahren)

Ook hier kan elke speler met één of meerdere renners spelen. Deze wedstrijd kan – tot een beslissing gevallen is – over meer dan 1 ronde gaan.

De wedstrijd verloopt volgens de normale regels tot vakje nummer 50. Wanneer de laatste renner in de wedstrijd dit vakje bereikt of overschreden heeft, begint de afvalling. Bij elke volgend spelronde zal steeds de achterste renner afvallen. Er wordt slechts afgevallen als er één renner alleen op de laatste plaats staat. Staan er meerdere renners gelijk op de laatste plaats, dan wordt er verder gespeeld en is er in de spelronde geen afvaller. Dit gaat zo door tot er nog slechts 2 renners in de wedstrijd zijn. Die gaan op hun beurt verder tegen elkaar spurten tot aan de aankomstlijn (waar ze zich ook bevinden bij de laatste afvaling).

Voor de Omnium-klassering krijgt de eerste afvaller 1 punt, de voorlaatste 2 punten , enzovoort. De winnaar is diegene die het hoogst aantal punten heeft gehaald.

Achtervolging voor 2 renners (Verfolgungsfahren)

Bij deze wedstrijd worden de betekenissen van de rode vakjes niet gebruikt.

Een speler start aan de start/aankomst lijn, terwijl de andere aan de overzijde op vakje 50 start. De renner die als snelste een halve ronde heeft gereden, dat betekent het vertrekpunt van de andere renner heeft bereikt, is de winnaar.

Er kunnen aan deze wedstrijd ook 2 spelers met elk 2 renners deelnemen, of 4 spelers met elk 1 renner, maar dan in 4 manches; In de eerste manche gaan 2 renners tegen elkaar uitkomen. In de tweede manche de 2 overige. Daarna rijden de 2 verliezers tegen elkaar voor de 3de en de 4de plaats en als laatste strijden de 2 winnaars om de 1ste en 2de plaats.

Voor de Omnium-klassering krijgt de totaalwinnaar het hoogst aantal punten (zoveel punten als er deelnemers waren), en dan per plaats erna steeds 1 punt minder.

Ploegenachtervolging

De 2 spelers zetten hun ploeg tegenover  tegenover elkaar op de piste.  Ze gooien om beurt en verplaatsen daarbij een renner naar keuze van hun ploeg.  Indien de eerste renner van een ploeg de laatste renner van de andere ploeg inloopt is de koers over.

Record van de omloop

Is een beetje onduidelijk, lijkt een scratch koers met een aantal renners per ploeg.

De betekenis van de rode vakjes

  • vak 11 : verrassende uithaal van de renner, hij mag direct naar vakje 18
  • vak 17 : renner insinueert een defect, hij wordt bijgevolg door de wedstrijdjury gestraft en moet terug naar vak 10.
  • vak 25 : prachtige bochtentechniek, de renner mag nogmaals gooien en verplaatsen
  • vak 32 : renner valt bij het uitkomen van de bocht, hij moet wachten tot de laatste renner voorbij is
  • vak 41: een inzinking, de renner moet 2 beurten overslaan
  • vak 50: tussenspurt, direct naar vak 57
  • vak 55: de renner krijgt een verfrissing van zijn verzorger en krijgt hierdoor nieuwe kracht. Hij mag zijn laatste aantal gezette vakjes nogmaals doen.
  • vak 66 : lekke band ! De renner moet een ander wiel hebben en slaagt hiervoor 1 beurt over
  • vak 75 : De renner volgt gedurende de wedstrijd strikt de orders van de trainer en mag daardoor nog eens gooien en verplaatsen.
  • vak 84 : de renner heeft nog kracht genoeg voor een flitsende eindsprint en mag 10 vakjes extra zetten.
  • vak 91, 92 en 93.: massale valpartij, de renner moet 1 beurt overslaan.

sp7002

sp7003

2 commentaren

  1. Beste Ludo,
    Ik heb een vraag. Ik bezit het bordspel “Zes-dagen-spel; Six jours” (uitgave Spika, 1964) Ik kocht (of kreeg) het als kind en ben er ettelijke jaren in mijn eentje héél zoet mee geweest. De rode vakjes gebruikte ik niet maar ik speelde met de rennertjes het hele pistegebeuren na : zesdaagsen, omnium, sprint, achtervolging, ja tot zelf derny- en stayerkoersen (daarvoor gebruikte ik dan kleine metalen voorwerpjes die ik met de teerlingen voortbewoog en waarachter dan de “coureurtjes” zaten…) Gaandeweg sneuvelden de plastic rennertjes omdat de steuntjes afbraken. Ik denk dat ik er nog slechts 3 over heb. Weet jij of ik ergens nieuwe kan vinden, of andere fietsertjes van ongeveer hetzelfde formaat? Of kom jij op je speurtochten nog wel eens het bord met de volledige set tweedehands tegen? Ik zou het graag opnieuw aankopen of vervolledigen of zelf uitbreiden met meer rennertjes. Lach niet: ik nader de pensioengerechtigde leeftijd en zie me af en toe op winteravonden nog wel weer zes-daagje spelen. De meewarige blikken van mijn echtgenote wil ik er gerust bij nemen :-)
    Vriendelijke groet,
    Raymond

    • Hoi Raymond.
      Niks verkeerd mee dat he af en toe een wielerspelletje speelt:-)
      Het Zes-dagen-spel is inderdaad niet zo gemakkelijk meer te vinden. Heel af en toe duikt het nog is op op Ebay, maar daar zijn wel veel kapers op de kust.
      Een alternatief voor de rennertjes zijn die bij een aantal spellen zitten (onder andere Cyclo). Ze zijn iets groter , maar niet veel. Ik denk dat se bruikbaar zijn. Je kunt ze in 10 verschillende kleuren bestellen bij http://www.wingames.be).
      groeten
      Ludo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>