Velodrome

velo00Spel ontworpen door Jack Jaffe (Games for Pleasure – UK – 2014).

Het is een strategiespel voor 2-3 spelers. De koers gaat over 100m: 2 ronden van 50m . Elk vakje stelt 1 meter voor.

De doos bevat een speelbord van  51 x 51 cm. 3 rennertjes en een set kaarten (42 power kaarten, 12 quadrant kaarten, 9 bad luck kaarten en 9 aproved painkiller kaarten).

De 3 banen zijn niet even lang (100, 104 en 108 vakjes).

Verdeel de power kaarten in stapeltjes per speler. Je hebt een hand van 4 kaarten waar je mee speet, speel je een kaart dan trek je een nieuwe. De gespeelde kaart wordt open op het bord gelegd (want de waarde wordt bij de beurt van de volgende speler geteld).

De bad luck kaarten worden gespeeld tegen een andere speler.  De renner moet dan naar de oranje buitenbaan en vakjes terugzetten tenzij hij de kaart kan counteren met een aproved painkiller kaart.

Elke speler heeft ook 4 quandrant kaarten met negatieve dingen, in elk kwadrant moet een overeenkomstige kaart gespeeld worden.

De banen waarin je rijdt worden vrij gekozen.  Je moet alle vakjes zetten die je kunt, maar als je in het wiel van een ander renner beland, ga je 6 vakjes extra (slipstreaming). Van baan veranderen kost 1 bewegingspunt. Indien de renner beland op een vakje net voor een andere renner dan is die geblokkeerd en moet die 6 vakje terug.

Je kan het spel winnen door of als eerste over de meet te gaan of om als verst geraakt te zijn nadat alle kaarten gespeeld zijn.

Het blijft een rare setting. Het spel is wel wat strategisch maar ik geloof niet dat de maker veel affiniteit met het wielrennen heeft.  Het feit dat het spel over maar 100 meter gaat, dat er renners worden teruggezet (rijden ze achteruit?) laat dit meer dan vermoeden.

velo01

velo02

velo3

velo04