Poerswiet

pour01

Uitgever    :        Multicolor – Nederlan
Jaar           :          1945
Maker        :         onbekend

Algemeen:

Een eenvoudig dobbelspel dat een achtervolging op de wielerbaan voorstelt.  De puntentelling maakt het spel toch wat tactisch speciaal.
De term “Poerswiet” is een vernederlandsing van de Franse term “Poursuite” wat achtervolging betekent.
In feite gaat het over een Australische achtervolging: een discipline die niet zoveel meer voorkomt. In tegenstelling tot de klassieke achtervolging waar renners tegenover elkaar op de baanronde starten gaan bij een Australische achtervolging 3 of 4 renners per ronde starten met gelijke tussenafstand.

Spelmateriaal :

Het kartonnen speelbord meet 32 x 32 cm en verder zijn er 16 wielrennercounters voorzien (met 4 groene, 4 rode, 4 blauwe en 4 gele renners erop aangeduid). Het zijn houten counters met  een diameter van 15 mm.  Een  dobbelsteen maakt alles compleet

Spelmechanisme :

Het spel wordt gespeeld door 4 personen. De renners worden opgesteld aan de lijnen A, B, C en D en in elke baan een renner (zwarte cirkels). Als het spel gespeeld wordt door 2 personen rijden die elk met 2 ploegen die respectievelijk opgesteld worden op A, C en B, D.

In de startbeurt wordt eerst gedobbeld wie er begint en dan gooien de spelers om beurten en verplaatsen hun renner in baan I (de binnenbaan) evenveel plaatsen als het aantal gegooide ogen. Dit doen ze daarna voor banen II, II en IV.

De koers is nu op gang en nu gooien de spelers om beurten verder en kiezen dan zelf welke van hun renners ze gaan verzetten (overeenkomstig de worp).

Een renner die door een andere renner ingehaald wordt verdwijnt uit de baan. Er mogen geen 2 renners op dezelfde plek staan. Indien dit zou gebeuren moet de speler een andere renner kiezen.  Werpt een speler een 1 dan verzet hij een renner 1 vakje en mag hij nog eens gooien (maar moet dezelfde renner nog eens verzetten).

Komt een renner op een rode cirkel dan wordt de renner nogmaals verplaatst met hetzelfde aantal plaatsen dan gegooid.

De winnaar van baan I krijgt 10 punten, die van baan II 8 punten, baan III 6 punten en baan IV 4 punten.  Telkens een renner een andere renner inhaalt krijgt de speler1 punt als dit in baan I gebeurt, 2 punten in baan II, 3 punten in baan III en 4 punten in baan IV.

De speler met de meeste punten wint.

pour04

pour03

pour02

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>