Cycling (a fascinating game)

cycling01Spel van J.WS&S / JAP – Duitsland / Egeland ljaren 1890s.
Een van de klassieke wielerspellen ook bekend als “A cycling Tour”, het is meermaals heruitgebracht in verschillende formaten.

Zoals de meeste oude Britse spellen werd het bord en de rijders (en de kaartjes) apart verkocht.   Er waren 4 rijders: 2 mannen en 2 vrouwen. Niet echt renners, maargewone mensen op de fiets.

Het spel is gereproduceerd  in Olivia Bristol’s “6 Victorian and Edwardian Board Games” (zie elders op de site).   Olivia zegt…. “dateert van rond 1880 wanneer John Stanley zijn nieuwe fiets introduceerde met twee wielen van gelijke grootte en aangedreven met een ketting. Het oorspronkelijke spel was gemaakt door Spears en gedrukt in Beieren. De spelregels staan niet op het bord zoals het toen de gewoonte was, maar in het deksel van de doos. Op een later versie kan je lezen “Designed by JAP, published by J.W S&S New York en weer gedrukt in Beieren.

In het boek “Games We Played, Histiry of J.W Spears and Sons” van Helmut Schwarz en Marion Faber staat te lezen dat nieuwe spellen werden gemaakt vanaf 1904 die de nieuwe ontwikkeling op het gebed van fietsen weergaven.

“Spear” is een belangrijke naam in de wereld van spellen. Het bedrifj werd in Beieren opgericht door Jacob Wolf Spear in 1879 en was toen één van de grootste spellenbouwers. Ze hebben ook het spel “Scrable” op de markt gebarcht.

Het speelbord meet 75 x 38 cm,

Het spel is een redelijk eenvoudig ganzenbord-mechanisme voor 2-4 spelers. Het doel van het spel is om als eerste vakje 100 te bereiken , door zoveel vakjes vooruit te zetten als er ogen met de dobbelsteen geworpen worden.

De bank bevat een aantal uitrustingskaartjes, wanneer je op een vakje met een uitrustingskaart komt krijg je de kaart van de bank, op andere vakjes ga je die kaart nodig hebben. Van elke soort mag je maar 1 uitrustingskaart in je bezit hebben. Pompen, bellen, oliekannen, luciferdoosje, reparatiekit en ander dingen behoren bij de uitrustingskaarten.

Het doel van het spel is om eerst op vakje 100 te komen. De speler die het hoogste aantal ogen dobbelt begint. Verzamel materiaalkaarten als je voortgaat en wanneer de kaarten gebruikt zijn, lever ze terug in bij de bank. Van elk type materiaalkaart mag elke speler maximaal 1 exemplaar in bezit hebben

De vakjes hebben de volgende betekenis:

  • 5     pak de lamp mee
  • 7     pak het fietsslot mee
  • 8     pak de oliespuit mee
  • 9-11     stap af en wandel verder. Tot het einde van het gevaarlijke pad ga je met de helft van het  aantal ogen vooruit (afronden naar boven naar gehele nummers)
  • 12     pak de engelse sleutel mee
  • 14     pak de bel mee
  • 17     pak de pomp mee
  • 18     pak de lamp mee
  • 20     geef de lamp af als je er één hebt, zoniet ga terug naar vakje 5 om er één op te halen.
  • 24     stop om je fiets te olieën, ga terug naar vakje 8 om een oliespuit op te halen als je er geen had.
  • 27     pak de reparatiekit mee
  • 29     pak het luciferdoosje mee
  • 30     geef de bel af, ga terug naar vakje 14 op er één op te halen als je er geen had.
  • 31     stap af en loop de heuvel op. Tot het vakje 39 ga je de helft van het aantal ogen vooruit (afronden naar boven op hele vakjes)
  • 33     sla een beurt over en zet de wielmoer vaster met de engelse sleutel, indien je er geen hebt ga terug naar vakje 12 om er één op te pikken.
  • 37     sla een beurt over om je banden op te pompen, heb je geen pomp, ga dan terug naar vakje 17 om er één op te pikken.
  • 40     de smid
  • 43     rij bergaf tot vakje 48
  • 50     de wielrijder valt van zijn fiets, ga terug naar de smid op vakje 40 voor dringende herstellingen
  • 55     pak de revolver mee
  • 56     de lamp gaat stuk, neem het luciferdoosje of ga terug naar vakje 53 als je die niet hebt.
  • 60     stap af en loop de heuvel op. Tot het vakje 70 ga je de helft van het aantal ogen vooruit (afronden naar boven op hele vakjes)
  • 61     pak de lamp mee
  • 63     sla een beurt over om je fiets te olieën, indien je geen oliespuit hebt ga naar vakje 24 om er één op te pikken.
  • 65     kijk uit voor de struikrover! Indien je geen revolver het, ga dan terug naar vakje 55 om er één op te pikken.
  • 68     geef de lamp aan de politieagent of ga terug naar vakje 61 om er één op te pikken.
  • 72     sla een beurt over om je te verfrissen. Leg je fiets op slot, indien je geen fietsslot hebt ga je terug naar de politieagent op vakje 68 die er zal op letten.
  • 74-77     stap af en wandel verder. Ga met de helft van het aantal ogen vooruit (afronden naar boven naar gehele nummers)
  • 78     sla een beurt over om je fiets te olieën, indien je geen oliespuit hebt ga naar vakje 63 om er één op te pikken
  • 80     de politieagent stuurt iedereen die geen lamp heeft terug naar vakje 61
  • 83     sla één beurt over om je te verfrissen.
  • 86     sla een beurt over om je fiets te olieën, indien je geen oliespuit hebt ga naar vakje 78 om
  • 88     pak de engelse sleutel mee
  • 92     r is een moer los: ga terug naar vakje 88 indien je geen engelse sleutel hebt.
  • 94     je maakt een ernstige val, iedereen die hier op komt is uit het spel.
  • 97     je hebt een lekke band, indien de wielrijder geen reparatiekit heeft moet hij de rest van de vakjes wandelen (half aantal ogen).

Cycling02

cycling03

cycling04

cycling05

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>