Le jeu Paris-Brest-Paris Randonneur

PBP001Uitgegeven door de Audax Club van Frankrijk  in samenwerking met Le Syndicat d’ Agglomération Nouvelle de Saint-Quentin -en-Yvelines.  in 2003.
Het heeft ook als ondertitel “Le Gand Jeu du Cyclotourisme”.

Het is een zeer zeldzaam spel in de geest van het wielertoerisme.  Niet echt competitief maar wel leuk dobbelstenen rollen.

Parijs-Brest-Parijs is een populaire proef voor wielertoeristen in Frankrijk waarbij de deelnemers 1200 km moeten afleggen binnen de 90 uur.

Het idee van het spel is te kijken wie het snelst de tocht volbrengt zonder in de vele valkuilen te vallen en daarbij de controlepunten binnen tijd te bereiken, geen tijd te verliezen in de controlepunten en de weersomstandigheden te trotseren.  De tweede uitdaging is te zien welke spelers al hun renners intact aan de finishlijn krijgen. Het spel wordt gespeeld in 2 delen: de proloog in Saint-Quentin -en-Yvelines en de eigenlijke tocht van Parijs naar Brest en terug.

PBP004

De doos bevat :

  •  een groot dubbelzijdig speelbord van 78 x 58 cm
  • 6 ploegen van 3 renners (renners 3cm)
  • 3 D12 dobbelstenen (groene, paarse en rode)
  • een klok
  • 80 kaarten verdeeld in 4 categorieën  (kans, weer, joker en controlepunten), leuk is dat het 80 verschillende kaarten zijn !

Het eerste deel van het spel is de proloog. Het parcours gaat over 50 vakjes. De Joker kaarten worden geschud en op hun plaats gelegd.  Bij dit deel worden enkel de Joker-kaarten gebruikt.  Elke speler speelt met 1 renner per ploeg. Er kunnen door de speler 1 of 2 joker s worden verdiend.

Er zijn bergop en bergaf aanduidingen, als een speler landt op een vakje bergop moet hij 1 vakje terug, landt hij op een vakje bergaf mag hij 1 vakje extra vooruit.

Je gooit en speelt om beurten (wijzers van de klok), speel je uit in 12 beurten win je een joker kaart.  Als je in 9 of minder beurten eindig krijg je 2 joker kaarten.

De tweede rit is de hoofdrit van Parijs naar Brest en terug.

De eerste ronde wordt gespeeld met enkel de groene dobbelsteen. Er wordt gespeeld met

1 renner per ploeg die evenveel vakjes vooruit gaat als gerold.

De tweede spelbeurt wordt gespeeld met de groen en de paarse dobbelsteen waarbij de eerste renner het aantal vakjes van de groene dobbelsteen vooruitgaat en de tweede renner het aantal vakjes van de paarse dobbelsteen.

De derde speelbeurt wordt gespeeld met de 3 dobbelstenen waarbij  de groene dobbelsteen geldt voor de leider, de 2 andere mag hij over de twee andere renners verdelen.

Vanaf beurt 3 komen kaarten in het spel. Bij het spelen van een “1” of een “12” moet een kaart worden getrokken wat betekent dat hij betrokken is bij en incident.  De speler moet de instructies op de kaart uitvoren.  Indien de 1 of de 12 van de groene dobbelsteen is heeft ze effect op de leider, is het op 1 van de 2 andere dobbelstenen mag het effect gekozen worden voor één van de twee andere renners.

Vanaf de derde ronde zal de leider ook de kok bij het begin van de beurt 1 vakje vooruit zetten (wat overeenkomt met 1 uur)

Een weerkaart die wordt getrokken geldt voor de sectie waarin ze getrokken is voor 1 of 2 beurten (staat op de kaart). Er zijn 4 weersegmenten.

Er zijn ook “control cards”, als ze worden getrokken worden ze bewaard totdat de eerste renner een control-punt bereikt.

De control punten zijn steden voorgesteld door cirkels met gele en rode vakjes.  Ze zijn opgedeeld in 6 sectoren van 5 tot 0.  Wanneer de renner landt op een geel/rood vakje moet hij de cirkel in.  Hij moet de 0 bereiken of voorbij geraken met de volgende worp.

Joker kaarten zorgen voor een voordeel in het spel en kunnen ook nadelen van ander kaarten teniet doen.  1 of 2 kaarten kunnen worden verdiend bij de proloog, de ander moeten worden getrokken uit de stapel.  Een Joker kaart die getrokken wordt bij het gooien van een 1 of een 12 kan onmiddellijk gebruikt worden of worden bewaard.

Er zijn deadlines om de contol-steden te bereiken . As een renner buiten tijd de stad bereikt wordt hij uit het spel genomen.

Er zijn twee mogelijkheden om het spel te winnen:

  • de individuele stand :  de winaars is de speer waarvan de eerst renner da aankomst bereikt binnen de 90 uur.
  • ploegenstand :  de winnaar is de speler die het eerst zijn 3 renners aan de aankomst krijgt.

 

 

PBP002

PBP003

PBP005

PBP006

PBP007

PBP008

PBP009

PBP010

PBP011

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>