CRITERIUM

crit001Spel uitgebracht door Editions Gloux (Frankrijk) in  1997. Het spel is ontworpen door JF Le Boudec en heeft de bescherming van de Franse Wielerfederatie.

De doos bevat:

  • een dubbelzijdig speelbord van 69 x 51 cm. De voorkant is een gekleurd wegparcours (55 vakjes per ronde), de achterzijde is een zwart/wit piste (ronde van 30 vakjes).
  • 15 rennertjes (5 ploegen van 3 renners)met rugnummers  (Cofalu 6cm)
  • 20 rennerskaarten “coureur” (met rugnummers)
  • 189 bewegingskaarten “deplacement” met waarden tussen 7 en 16
  • 17 risicokaarten “risque” met waarden tussen -3 en +2
  • 27 kaarten in het wiel rijden “bonus abri” met waarden van -1 tot +2
  • 25 bevoorradingskaarten “ravitaillement” met waarden van  +1 en +2
  • 6 weerkaarten “meteo” die de windrichting aangeven en of het regent.

Het spel kan gespeeld worden met 1 tot 15 spelers die ofwel elk 1 renner hebben of een ploeg van meerdere renners.  Ideaal is een peloton tussen 10 en 15 renners.

Er wordt een tabel geleverd die bepaald in functie van het aantal renner hoeveel en welke bewegingskaarten er in het spel worden gebruikt.

crit004

Per renner worden er 5 bewegingskaarten verdeeld en één of meerdere bevoorradingskaarten.  De overschot wordt op een stapel gelegd waarui kan worden getrokken. De risicokaarten worden op de voorzien plaats gelegd.  De renners worden aan de start geplaatst.  2 ronden te rijden op het wegparcours, of 3 ronden op de piste is een goed uitgangspunt (maar is zelf te kiezen).

De renner die speelt trekt eerst een kaart van de stapel en speelt dan een kaart. Hij gaat maximaal het aantal vakjes op de kaart vooruit (mag ook minder).

In het wiel volgen geeft een voordeel. De vakjes op het bord zijn geschrankt. er kunnen dus 1 of 2 renners voor een renner staan. op het einde van de beurt wordt er gekeken hoeveel renners er voor een renner staan. Is dat 1 renner dan krijgt hij een +1 bonus, zijn het twee renners dan krijgt hij een +2 bonus. Hiervoor worden”abri” kaartjes verdeeld die in de volgende beurt moeten worden gespeeld. Indien de renners voor de renner op een stuk bergop staan is er geen abri-voordeel.

De renners bewegen in de volgende beurten volgens hun positie in de koers.

Tussen de vakje 25 en 35 gaat het bergop. De vakjes tellen dubbel en er is geen in het wiel voordeel.

Indien de eerste renner over de meet komt, spelen alle renners hun laatste beurt. De renner die het verste komt is winnaar. Bij gelijkheid de renner die er eerst stond.

Er kunnen eendagswedstrijden verreden worden, puntenkoersen met punten in de tussensprints, of rittenkoersen volgens tijd. (er is een tabel toegevoegd om tijdsachterstanden te berekenen in functie van het aantal beurten en het aantal vakjes voorbij de aankomst geëindigd.

Het weer speelt ook een rol. Bij het begin van elke beurt wordt er een “meteo” kaart getrokken.  Ze bepaalt de richting van de wind en of het regent. Tussen vakjes 25 en 44 is er geen wind. Bij wind op kop krijgen de renners die niet in een wie zitten een “abri -1″.  Bij zijwind  krijgt de renner maximaal een abri van 1 langs de kant van de wind. Bij rugwind  is er geen abri +2 Bij regen moeten de renners in elke bocht een kaart “risque” trekken en mogen ze niet op de vakjes “risque” of “paves” (kasseien) komen.

Op de piste kan er een puntenkoers, een afvalling , een keirin of een ploegachtervolging verreden worden.

crit002

crit003

crit005

 

crit006

crit007

crit008

crit009

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>