Leader 1

sp11401

Uitgever    :     Ghenos Games (Italië – Milaan)
Jaar          :      2008
Maker        :      Christophe Leclercq, Alain Ollier

Algemeen: 

Het is een spel waar toch vrij veel promotie rond gevoerd werd en het pretendeert “het wielerspel bij uitstek” te zijn. Het kan gespeeld worden van 2-10 spelers en afhankelijk van de lengte van de rit duurt het spel 45 minuten of meer. Er staat een leeftijdsaanduiding op van 14 . Uniek aan dit spel is dat het parcours wordt samengesteld aan de hand van hexagonale parcoursdelen.  Er zijn parcoursdelen voor start en aankomst, voor vlak terrein (groene wegrand), heuvels (oranje wegrand), bergpassen (rode wegrand) en afdaling (zwarte wegrand). Zodat een grote variatie aan parkoersen kan worden gemaakt.

Hoewel er in totaal 15 renners zijn kunnen er maximaal 12 renners aan een wedstrijd deelnemen, dus spelen met een volledige ploeg kan maar tot 4 spelers.

Het spel is zeer prachtig en kwalitatief hoogstaand uitgewerkt, toch doen de kleine rennertjes ietwat vreemd aan .

Een wedstrijd wordt gereden door je energiepunten van elke renner te beheren, je kan hem in het peloton laten zitten of laten ontsnappen, je renner kan wat specialismen hebben (sprinter of afdalen) en dergelijke. Het totale aantal energiepunten bij de start hangt af van de lengte van het parcours.

De spelregels zijn zowel geschikt voor individuele wedstrijden als voor rittenwedstrijden.

Tijdens de beroemde spellenbeurs in Essen (D) Spiel08 hadden de makers een demo spel voorzien in een heus dimensionaal landschap (foto’s onderaan).

sp11402

Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de Ronde van Italië in 2009 werd er door de makers een speciale versie gemaakt onder de naam “Giro d’Italia : The Game”. Buiten de aangepaste doos verschilt het spel enkel door de kleur van de meegeleverde rennertjes en aangepaste parkoersen

sp11410

Spelmateriaal :
–  21 route hexagonen (diameter 16 cm)
–  5 teams van 3 renners: leider (gele voet), klimmer rode voet) en ploegmaat (groene voet), – –  een voorstelling van het peloton
–  een witte 12-zijdige dobbelsteen voor de beweging van het peloton (waarden 1 tot 5) ,
–  een rode 12-zijdige gebeurtenissendobbelsteen (waarden 1 tot 12) ,
–  36 bevoorradingskaartjes
–  diverse hulptabellen en kaartjes.

 Spelmechanisme :
Het parcours moet ook altijd starten met een start-hex en eindigen met een aankomst-hex. Voor een bergpas moet altijd een helling liggen. Er zijn kaartjes voor 1ste, 2de en 3de categorie bergpassen.
Plaats ook bevoorradingskaartjes afhankelijk van de lengte van het parcours (1 voor 1O-hexen, 2 voor 25-hexen, 3 voor 20-hexen).
Tel de totale som op van de getallen die op de kilometerpaaltjes naast het parcours staan en dat bepaalt het aantal energiepunten bij de start (schrijf die op je energietabel).
Kies ook de specialiteit van elke renner (aan te kruisen op energietabel), een sprinter gaat 1 vakjes extra in de sprintzone, een afdaler 1 vakjes extra in de afdaling. De sprintzone is de zone vanaf het vakje waar de witte renners op het wegdek geschilderd zijn tot de aankomstlijn.
Bij het begin van de wedstrijd zitten alle renners in het peloton. Er wordt bepaald wie met het peloton mag starten (loting of dobbelen).

Elke spelbeurt verloopt volgens een vast volgorde:
– spelbeurt van de renners die ontsnapt zijn uit het peloton (volgens plaats in de koers
– andere renner kunnen ontsnappen
– melding of het peloton achtervolgt of gewoon rijdt
– verplaatsing van het peloton
– spelbeurt van de renners die achter het peloton rijden (volgens plaats in de koers)
– doorgeven van de pelotonkaart (de fiche die aanduidt welke speler het peloton bestuurt wordt wijzerzin doorgegeven)

Dus eerst de pelbeurt van de ontsnapte renners: De normale dingen voor verplaatsing gelden : slechte 1 vakje per renner, niet over volle lijnen rijden, enkel vooruit en diagonaal, niet opzij, …
Wanneer renners ontsnapt zijn worden ze op het parcours gezet, de renners in het peloton staan niet op het parcours.
Het aantal vakjes dat een renner vooruit kan is samengesteld uit een gratis beweging en een eventueel betalende beweging. De gratis beweging hangt af van het type renner en het parcours waar de beweging start (zo zal een kopman bergop 2 vakjes mogen bewegen), je kan extra vakjes bij zetten, maar die betaal je met energiepunten. Een overzicht van de mogelijkheden vind je op het “spelbeurten” kaartje.
Als je energie verbruikt, wordt dit onmiddellijk op de energietabel verwerkt.
Als de volledige breedte van de weg bezet is, kan een renner er wel “doorheen” rijden, maar dan moet hij de langste route kiezen (in een bocht) en kost het 1 energiepunt extra.
Een renner die op gelijk hoogte komt van een andere renner zal in de volgende beurt eerst gaan (plaats hem daarvoor ietsje naar voor).
Het peloton neemt een ontsnapte renner terug op als het naast of voorbij de renner komt.

Dan kunnen renners ontsnappen: elke speler kan kiezen om een renner te laten ontsnappen. De speler met de pelotonkaart kiest eerst, de anderen kiezen in wijzerzin.
Om te kunnen ontsnappen moet een renner minstens 4 vakjes vooruit gaan

Dan wordt er gemeld  of het peloton gaat achtervolgen. Als de speler die het peloton bestuurt dit meldt komt er een 1 bij de verplaatsing bij. Hierdoor vergroot de kans wel dat het peloton sneller gaat dan 4 vakjes en dat de renners in het peloton ook energiepunten moeten spenderen (zie verder).

Dan is het de verplaatsing van het peloton: Het peloton neemt 2 vakjes in beslag.
De speler die de pelotonsfiche heeft bestuurt het peloton en werpt de witte dobbelsteen.
Het peloton gaat met 1 vakje extra vooruit als er geen renners meer in het peloton zitten of indien het peloton in de achtervolging rijdt.
Indien de snelheid van het peloton 5 is moeten alle renners in het peloton 1 energiepunt inleveren, wanneer het peloton 6 gaat zijn dit 2 energiepunten, indien de verplaatsing 7 is, moeten er 3 energiepunten worden ingeleverd (ook diegene die tijdens de verplaatsing werden ingelopen).
In de bochten verplaatst het peloton zich over de vakjes met stippen.

Tenslotte de verplaatsing van de renners die achter het peloton rijden: Indien een renner niet kan betalen nadat het peloton 5 of meer vakjes vooruit is gegaan , dan wordt hij achtergelaten, na de verplaatsing van het peloton wordt hij op het vakje erachter gezet en moet in de volgende beurt individueel spelen.
Een renner kan ook worden achtergelaten in geval van een lekke band..
De renners die worden achtergelaten kunne nooit het rijden-in-wiel voordeel hebben van het peloton.
Een renner kan altijd vrijwillig worden achtergelaten om zijn achteropliggende teamgenote te helpen terug in het peloton te geraken.

Een renner krijgt dit voordeel als hij op het vakje recht achter een andere renner staat. Wanneer die beweegt zal hij 1 vakje meegezogen worden.
Dit voordeel vervalt bij een beweging van 6 of meer vakjes op het vlakke of 8 of meer vakjes in een afdaling.

Op sommige momenten treden er risico’s op (val, lekke band), de speler kan die omzeilen door het werpen van de 12-zijdige evenementendobbelsteen. Hoe meer risico’s hij gelopen heeft, hoe kleiner zijn kansen worden. Bij een 1ste risico moet 5 geworpen worden, bij een 2de risico 8 en bij een 3de risico 11 . De waarden staan op de energietabel en dienen daar ook aangekruist te worden.
Een renner kan enkel een risico lopen als hij nog over voldoende energie beschikt om het risico te betalen.

Aan het begin van elke bergpas wordt de categorie aangeduid. Dit getal geeft het maximum aantal betalende vakjes aan die de renner kan gebruiken zonder risico op inzinking.
Indien hij toch meer vakjes afkoopt moet hij de risico worp doen (D12). Faalt de risicotest, dan moet de renner energiepunten inleveren ter waarde van 3 keer de kost van de betalende verplaatsing..

De zwart gemaakte vakjes zijn “gevaarlijke” gebieden, waar er kans is op een valpartij.
Een renner loopt geen risico als hij door zijn gratis beweging over deze vakjes komt, maar gebeurt dit bij een betalende beweging, dan moet hij een risicoworp doen.
Wanneer de renner valt betaalt hij de betaalde beweging dubbel, wordt naast de baan geplaatst en dient 1 beurt over te slaan.

Indien de dobbelsteen voor het peloton op het rode vlak rolt, moeten alle renners gooien met de evenementendobbelsteen. Gooien ze een 1 dan rijden ze lek.

Indien een renner een lekke band heeft zal hij in de volgende beurt blijven staan en alle voordeel van in-het-wiel-rijden is verloren. Zit de renner die lek rijd in het peloton, dan wordt hij in het vakje achter het peloton geplaatst en speelt hij in de volgende beurt zoals een achtergebleven renner.

Als een renner voorbij de aanduiding van de bevoorrading komt, mag de speler een bevoorradingskaartje trekken overeenkomstig met het type renner. De extra punten worden direct op de energietabel bijgeteld.

Een renner die minder vakjes verplaatst dan zijn gratis verplaatsing krijgen 1 energiepunt bij per minder verplaatst vakje. Elke renner moet minstens 1 vakjes vooruit gaan.

Als je over meerdere ritten wil spelen moet je het hexagonale scorebord gebruiken. De renners op dit bord worden voorgesteld met ronde tweekleurige fiches, waarbij de buitenste ring het type renner aanduid en de centrale cirkel de kleur van de ploeg..
Het hexagonale scorebord is cirkelvormig verdeeld in 19 zones. Bij de start worden alle rennersfiches in de startzone geplaatst.
Als een renner een rit wint krijgt hij 2 bonusvakjes. De renners die de rit eindigen in dezelfde beurt als de winnaar krijgt geen beurtachterstand. Voor de andere renners worden de fiches per beurt dat ze achter zijn 1 zone achteruit geplaatst.
Als een renner een volledige scorebord-ronde (19 zones) achterop geraakt wordt hij uit koers genomen.
In geval van gelijke stand krijgt de renner met het hoogst aantal resterende energie de leiding.
Onderweg kunnen er bonussprints zijn. Plaats hiervoor de overeenkomstige markeringen. Een renner die hier als eerste voorbijkomt krijgt 1 bonuszone op het scorebord.
Aan het einde van een rit kan de resterende energie overgedragen worden naar de volgende rit (met een maximum van 15 energiepunten).

sp11403

sp11404

sp11405sp11408

sp11408 (1)

sp11409

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>