Sprint

sp079a

Uitgever    :     Diset
Jaar          :      jaren ’80
Maker        :      —

Algemeen:  

En dobbelspel met eenvoudige regels. De regels lijken niet afgewerkt want er zijn wel wat situaties die niet beschreven slaan en aan de spelers worden overgelaten. Het concept met de puzzelstukken die het parcours vormen is leuk en  de renners zijn ook wel groot en mooi.
De variatie die je in het pacours kunt brengen is wel leuk.  Het gebruik van een spinner in plaats van dobbelstenen is ook wel niet alledaags.

sp079b

Spelmateriaal :

– 144  parcoursstukken in 4 kleuren wegdek plus een aantal speciale gebeurtenissen
– 12 renners  (4 ploegen van 3)
– 1 spinner

 Spelmechanisme :

De vlakke gedeelten en tussensprints zijn geel. Kom je daarop dan ga je evenveel vakjes vooruit als de spinner wordt gedraaid.
Op kasseien, berg en col (groene stukken) ga je de helft van het gedraaide aantal vooruit.
Bij afdalingen en sprints (rode stukken) ga je het dubbel van de gedraaide aantal vooruit.
Kom je op een blauw parcoursdeel dan moet je aan de spinner draaien en het vakje uitvoeren waarop de spinner stopt.
Verder zijn er nog stukken voor “spoorwegovergang”, “vallende stenen “en “wegenwerken”, en kom je hier op da moet je en beurt overslaan. Op het vakje “ravitaillering” moet je verplicht stoppen.
Bij de opbouw van de route moet met volgende dingen worden rekening gehouden:

– Elk stuk stelt 1 km voor.
– Starten met startstuk en eindigen met aankomstuk.
– Minstens 5 sprintstukken leggen voor de aankomst of voor tussensprint.
– Voor de top van een col moeten een aantal groene stukken leggen want dat duidt op bergop.  Een col van 2de categorie bestaat uit minder dan 8 groene vakjes. Een col van 1ste categorie uit 8 vakjes of meer.
Er zijn een drietal spelvarianten:

– Individueel: elke speler rijdt met 1 renner
– In ploegen: elke speler spelt met een ploeg van 3 renners, maar in elke beurt wordt maar 1 renner verzet
– De speler speelt met een ploeg van 3 renners, maar verdeeld het gedraaide aantal naar keuze over zijn renners. Volgens de makers komt deze variant het meest overeen met de werkelijkheid.
Er is een summiere regel voor tijdritten en ploegtijdritten waarbij het totaal aantal beurten nodig de tijd bepaalt . Voor het visueel effect verrekken de renners met 5 draaibeurten tussenafstand

Bij de eerste 2 spelvarianten wordt er bewogen volgens de plaats van de renners op het parcours. Bij de derde variant spelen de spelers in een vooraf vastgelegde volgorde.

Er is een regel die “controle van het peloton” noemt: indien 2 renners van eenzelfde ploeg aan kop van het peloton rijden en er zijn minder dan 4 renners voorop, kan niemand deze renners voorbijsteken.

De klassementen worden gemaakt op basis van punten. Tijd kan ook, maar dan worden de speelbeurten geteld.

De gebeurtenissen die kunnen plaatsvinden op de blauwe stukken zijn:

– Lekke band : 1 beurt overslaan
– Wind mee : tel 2 bij het gedraaide aantal in de volgend beurt
– Valpartij : de renner mag 2 beurten niet worden verzet
– Slecht weer : trek 2 af van het in de volgende buurt gedraaide aantal
– Demarrage : tel 6 bij het in de volgende beurt gedraaide aantal
– Goede versnelling : tel 4 bij het in de volgende beurt gedraaide aantal
– Hoog moraal : tel 3 bij het in de volgende beurt gedraaide aantal
– Inzinking  ga slechts 1 vakje vooruit in de volgende 4 beurten

sp079c

sp079d

sp079e

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>