Il Giro d’Italia

Sgiro01pel uitgegeven in de jaren 1986 door Edimac (Italië) in samenwerking met de Gazetto dello Sport ter gelegenheid van de 69ste ronde van Italië.  Het spel wordt ondersteund door Francesco Moser gewezen wielerkampioen. Spel voor 2 tot 10 spelers (vanaf 10 jaar).

Het spel wordt gespeeld op een bord van 57 x 57 cm waarop in het midden een afbeelding van het gehele parcours staat met alle ritten. Maar in het spel worden slechts 8 ritten gereden volgens keuze van de spelers. De ritten worden niet verreden op het centrale deel van het bord , maar op de 3 mini parcoursen aan de kant. Zo is er een parcours voor vlakke rit (Linea), bergrit (Montagna) en tijdrit (Crono) .

De doos bevat ook nog:

  •  30 kaartjes met foto’s van renners ; een paar toppers en een hoop uit de toenmalige Italiaanse tweede rij. Rennerskaartjes die niet in het spel zelf gebruikt worden maar die de spelers voor hen kunnen leggen om hun renners een gezicht te geven.
  •  10 figuren van renners in diverse kleuren en 1 met roze trui, inclusief voetstukjes.
  •  38 fiches voor een achterstand van 1’, 50 fiches voor een achterstand van 10”
  •  1 fiche met opschrift “Giro d’ Italia”  om de rit aan te duiden op het overzicht.
  •  2 reeksen fiches  genummerd van 1 tot 10 (om de foto’s van de renners te linken aan de rennertjes zelf).
  •  5 kaarten “Foratura”  (lekke band)
  •  7 kaarten  “Bagarre”  (start van een rit)
  •  1 kaart “Giro Clinica Enervit”   (energie)
  •  9 kaarten “Spunto” (inspiratie)   3met +1,3met +2 en 3 met +3
  •  8 kaarten “Volata” (vlucht)   2met +1, 2met +2, 2met +3 en 2met +4
  •  10 kaarten “fuga”  (ontsnapping) 2 met +1, 2 met +2, 2met+3 ,2 met +4 en 2 met +5
  •  6 kaart en “roze trui”
  • Een d6 dobbelsteen
  • giro02

Het doel van het spel is om per rit zo weinig mogelijk achterstand te behalen.  De renner die na de Giro de minste achterstand heeft opgelopen is de winnaar.

Elke speler heeft  1 , 2 of 3 renners naargelang het aantal spelers.  De nummers van de renners bij de foto’s zodat de rennersfiguurtjes een naam krijgen.

Deel 4 kaarten per renner uit en hou ze bedekt. De overschot wordt weggelegd en wordt niet meer in het spel gebruikt.

Het spel wordt gespeeld in verschillende ritten. Plaats de groene pion op het rittenschema om te kijken week rit er gereden wordt. Wordt een rit niet gekozen om te rijden , schuift de pion door naar de volgende rit.

Als een speler “bagarre” roept wordt de rit gespeeld en de kaart verdwijnt in de doos.  In volgorde van het klassement vertrekken de renners op basis van een dobbelsteenworp.  Het bewegen verloopt dan volgend de positie in de koers.

Die eerst over de meer komt is de winnaar, elke beurt achter levert 10 seconden verlies op.

Er zijn bergop en bergaf vakjes met respectievelijk – en + waarden, trek dit aantal van het gerolde aantal ogen af of tel ze bij.

Er kunnen maximaal 2 renners in 1 vakjes staan , maar er kan over andere renners heen worden gesprongen. Indien er geland zou worden op een bezet vakjes wordt er op het eerstvolgend vrij vakje erachter gestopt.

Er kunnen ook kaarten gebruikt worden, een gebruikte kaarten verdwijnen in de doos.

Een kaart Foratura spelen in de beurt van een tegenstander zorgt voor een lekke band en laat die tegenstander een beurt overslaan.

De Fuga , Volata en Spunto-kaarten  zorgen ervoor dat  er extra vakjes kunnen worden gezet.

De Enervit kaart geeft extra energie en verdubbelt de dobbelsteen worp.

De “roze trui” kaart wordt gebruikt voor de renner die momenteel eerst staat in het klassement.

 

giro03

giro04

giro05

giro06

giro07

giro08

gito09

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>