A Qui le Tour

aqui05Spel uitgegeven door Jeureve uit Frankrijk in 1994.

De doos bevat 4 speelborden waarmee 6 etappes kunnen worden gereden. De speelborden zijn51 x 49 cm.

De ritten die kunnen worden gereden zijn:

  1. de “Colinnes de Bretagne” van Vannes naar Saint-Brieuc
  2. de “Pavés du Nord” van Amiens naar Roubaix
  3. de “Grande étape des Alpes” van Albertville naar l’Alpe d’Huez
  4. de “Etape des Cigales” van Nice naar Aix-en-Provence
  5. de “Belle Pyrénéenne” van Toulouse naar Pau
  6. de “Etape Royale” van Tours naar Parijs

Kartonnen rennertjes (in bovenaanzicht – 4 ploegen van 6 en leiderstruien) , een volgwagen en een aankomststrook. De rennertjes zijn 2 x 1 cm.

34 groene kaarten die verplaatsingen en incidenten aangeven. Verplaatsing van 1 tot 4 vakjes. Valpartij / bandbreuk / inzinking.

36 speciale kaarten (les atouts) die extra bewegingen inhouden of incidenten kunnen verhelpen (Echappée Belle, Punch, Sprint, Musette, ….).

Het spel kan gespeeld worden met 2 tot 4 spelers.

Elke speler heeft een ploeg van 4, 5 of 6 renners.

Het doel van het spel is niet alleen ritten winnen, maar ook gaan voor groen, geel en bollen.

Maar je kunt ook besluiten 1 rit als “klassieker” te rijden.

aqui10

Er wordt bewogen door groene kaarten te trekken. Een renner die als eerste op een vakje komt moet zich aan de kant van de zwarte lijn zetten. Hij gaat in de volgende beurt ook eerst.

De extra kaarten (atout) mogen ook gebruikt worden, maar slecht 1 maal per rit.

Er is ook een voordeel van in het wiel rijden (aspiration).

Wanneer 2 ploegmaten rijden met 1 vakje tussen mag de tweede een extra vakje zetten om in het wiel te komen (zelfs als er andere renners op dat vakje staan).

Dat kan ook tussen 2 renners van verschillende ploegen , maar dan mag er niemand tussen staan op het vakje.

Bi het trekken van de groene kaarten kunne er verschillende incidenten gebeuren. Normaal blijft de renner dan geblokkeerd op het vakje staan.  Een bandbreuk in een afdaling of op kasseien wordt een valpartij en de renner gaat 2 vakjes terug.  Wanneer de gevallen renner als laatste rijdt en alleen is, geeft hij op.

Bij een inzinking gaat de renner 1 vakje achteruit.

Speciale kaarten (atout) kunnen incidenten neutraliseren:  “reservewiel” kan gespeeld worden  op een bandbreuk te neutraliseren (de speler trekt dan een nieuwe kaart). “Baraka” kan gespeeld worden om een valpartij teniet te doen (renner gaat dan 1 vakje vooruit), “Musette” kan gespeeld worden om een inzinking tegen te gaan.

Er kan gespeeld worden met een volgwagen. Die vertrekt 4 beurten later en gaat elke keer 2 vakjes vooruit. Wordt er renner ingehaald door de volgwagen , dan geeft hij op.

Er is een systeem van tijdsaanduiding om een algemeen klassement op te kunnen maken.  Renners die in eenzelfde beurt aankomen krijgen dezelfde tijd, per beurt achter verliezen ze 40 seconden .  Is de aankomt bergop dat wordt er een extra bewegingskaart getrokken die extra seconden afstand oplevert.

Er is ook een puntenklassement en bergpuntenklassement. Een ploegenklassement wordt gevormd door de 3 eerste renners van een ploeg te beschouwen.

Tot slot worden er nog een aantal opties meegegeven rond het rijden van tijdritten of ploegentijdritten.

aqui06

aqui07

aqui08

aqui09

aqui01 aqui02

aqui03

aqui04

aqui11

aqui12

aqui13

aqui14

aqui15

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>