Le Tour de France : Le jeu officiel

jeuof04Spel uitgebracht door BD2 Games in  Frankrijk in het jaar 2003

Het doel van het spel is om als eerste over de meet te komen en de gele trui te pakken.  Maar ook de groene, de witte en de bollentrui kan de inzet zijn.  De renners worden verplaatst volgens dobbelsteen worpen. Met strategiekaarten kan het verloop van het spel gestuurd worden. Strategiekaarten kunnen onder andere gewonnen worden door vragen op te lossen.  Dit is ook de zwakte van het spel: het feit dat er “maar” 62 kaarten met vragen zijn, wat de herspeelbaarheid niet ten goede komt.

Origineel is het spel in het Frans, maar voor België werd er ook een tweetalige versie uitgebracht.

Het spel kan gespeeld worden met 2 tot 6 spelers.

jeuof06

De doos bevat een speelbord ( 50 x 35 cm)  , 2 dobbelstenen, 6 miniatuurrennertjes, 4 voetjes om de leiderstruien (geel, groen, wit en bollen) op te bevestigen en 195 kaarten.  17 kaarten “bollentrui”, 15 kaarten “groene trui”  en 13 kaarten ‘witte trui” die telkens het aantal punten aanduiden dat de spelers verdiend hebben voor deze trui.  24 kaarten “koersstrategie” die het aantal punten aangeeft verdiend voor het organiseren van hun koersen (vertragen / versnellen)  62 kaarten “Etappeplaats” met vragen die de spelers moeten oplossen en tenslotte 30 kaarten “onvoorziene gebeurtenissen” die dingen aanduiden die onderweg kunnen gebeuren.

De kaarten worden geschud en in 6 stapeltje gelegd per soort.

Het spel begint met een proloog. Ieder om beurt gooit een dobbelsteen. De hoogste komt op het eerste vakje achter de startlijn, de volgende op het tweede vakje enzovoort. De winnaar van de proloog plaats de gele trui voor hem.  Het klassement van de proloog bepaalt ook de spelvolgorde daarna.

Er wordt met de dobbelsteen gerold en evenveel vakjes gezet. Met de  kaarten “koerstrategie” kunnen er meer of minder vakjes worden gezet.  Kaarten kunnen ook gebruikt worden om het aantal gerolde vakjes van de tegenstanders aan te passen ‘(je kunt zo met meerderen samenwerken om iemand te vertragen).

Je krijgt een nieuwe strategiekaart als je een vraag goed beantwoord,  als je op een vakje “strategie” komt of als je een tijdrit wint.

Komt een renner op een vakje “etappeplaats” moet de speler links van hem een kaart trekken en de vraag stellen (vragen zowel over de plaats zelf als over wielrennen). Bij een goeie vraag krijgt hij een strategiekaart.

Komt een renner op een vakje van de groene, witte of bollentrui dan trekt hij een corresponderende kaart. De kaart heeft een puntenwaarde. De renner met de hoogste totale puntenwaarde is leider.

Op een vakje “valpartij”, “bandbreuk” of “ketting loopt af” moet de renner 3 vakjes terug.

Op een vakje “onvoorziene omstandigheid” trekt de speler zo een kaart. Bij een positief effect speelt hij door, bij een negatief effect is de beurt over.

Wanneer de leider een vakjes “tijdrit” voorbij komt is het een tijdrit. Iedereen gooit de dobbelstenen, de hoogste waarde wint de tijdrit en krijg t een strategiekaart.

Om aan te komen moet, net zoals in een ganzenbordspel,  exact op het vakje “aankomst” worden geland, anders worden vakjes terug gezet.

jeuof08

jeuof07

jeuof05

jeuof03

jeuof02

jeuof01

2 commentaren

  1. beste,

    Zou dit spel nog te verkrijgen zijn ? weet u waar ik het kan kopen en of zou iemand mij dit willen uitlenen,..ik zou vooral het boordsel nodig hebben ..dit zouden we dan laten vergroten in een kopijcentrum
    ik moet namelijk een bewegingsspel uitwerken voor de gym les ( hoger onderwijs )
    wij dachten aan de tour de france, …
    vandaar
    Groetjes
    Gilles
    groepjes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>