L’echappée Infernale

web01

Uitgever    :     Varo Éditions – Frankrijk
Jaar          :      1999
Maker        :      Jérôme Valadie

Algemeen:  

Het spel kan tot 4 personen gespeeld worden en heeft de zilveren medaille gewonnen op het “Concours Lépine 2003”.  Op een groot spelbord worden losse koersen of rittenkoersen verreden. Elke ploeg heeft 3 renners (kopman, sprinter, klimmer).
Het spel heeft vrij eenvoudige spelregels. Dobbelstenen bepalen het spelverloop. Het principe is om zijn ploeg samen te houden om op die manier optimaal gebruik te kunnen maken van het resultaat en de verdeling van de dobbelstenen over de eigen renners (als de renners samenblijven kun je kiezen welke renner je welke dobbelsteen geeft). De regels zijn opgedeeld in 2 delen: eenvoudige basisregels en een versie voor meer gevorderden.

De ploegen die  bij het spel zijn:  Lotto-Domo, Quickstep Davitamon, Jean Delatour en Euskaltel. Bijna alle andere ploegen zijn verkrijgbaar. De rennertjes zijn op zich wel mooi (merk Cofalu) , maar ze hebben standaard een witte trui. De merktruien worden er met stoffen stickertjes opgeplakt wat niet echt ideaal is want de bedrukking is niet superscherp en de stickers komen wel ook los. Bij de fabrikant is een speciaal potje lijmvernis te verkrijgen om de truien beter te kleven (ook gebruikt door de fabrikant zelf als je kant en klaar ploegen koopt).

http://www.echappee-infernale.com

Van dit spel is ook een Italiaanse versie beschikbaar onder de naam “La Grande Fuga”.

Minolta DSC

Spelmateriaal

– een spelbord (55 x 76 cm)
– 15 renners (4 ploegen van 3 , plus een gele, groene en bolletjestrui)
– 3 dobbelstenen
– 44 speelkaarten met gebeurtenissen.

Spelmechanisme :

L’échappée course

In de meest eenvoudige spelvorm gaat iedereen 3 dobbelstenen gooien en wijst dan 1 dobbelsteen toe aan elke renner van zijn ploeg. Er wordt zoals bij een ganzenbord gespeeld in de volgorde dat de spelers rond de tafel zitten. Er mogen maximum 3 renners op 1 vakje staan.

In een volgende spelbeurt mogen aanvallers en gelosten maximum 4 vakjes vooruit. Aanvallers en gelosten zijn renners die alleen op een vakje staan met minstens in vrij vakje tussen andere renners. Duid die renners aan voor de spelbeurt begint want er wordt niet bewogen volgens de positie van de renners in de koers.

Bergop mag er maximaal 3 vakjes worden gezet (worp delen door 2).

De winnaar van de koers is diegene die als eerste al zijn renners over de streep heeft gekregen.

Kom je op een vakje “destin” dan moet je een gebeurteniskaart trekken en die utvoeren. Klassieke gebeurtenissen zoals bandbreuken, inzinkingen en valpartijen , maar moeten stoppen om te plassen is wel origineel gevonden.

L’echappée stratégie

Dit is een meer uitgebreide spelvorm.  Hier worden ook rittenwedstrijden voorzien.

2 tactische doelen zijn toegevoegd:  zorg dat je kopman vooraan in het peloton blijft zodat hij niet gelost wordt en zorg dat andere kopmannen geïsoleerd raken zodat ze wel gelost kunnen worden.

Het bergklassement  is op basis van te verdienen punten op de toppen (onderscheid Buiten Categorie en 1ste Categorie). In tussensprinten zijn punten te verdienen voor de puntentrui.

Er is ook een tijdritregel . Er wordt bewogen door de 3 dobbelstenen op te tellen. De totaaltijd is het aantal beurten (elke beurt 3 minuten) min het aantal vakjes dat over de aankomst is geëindigd (30 seconden per vakje). Voor de ploegentijdrit worden de tijden van de 3 renners opgeteld.

De winnaar is wel de renner die als eerste binnenkomt. Elke beurt later levert achterstand van 30 seconden op.

L’echappée stratégie variant

Een bijkomende variant is een meer realistische versie waarbij wel gegooid wordt voor de renners in de volgorde waarin ze zich in de koers bevinden.  En er gaat enkel met meerdere dobbelstenen gegooid worden als meerdere renners van een ploeg in eenzelfde groep zitten. Dus als de 3 renners in het peloton zitten gooi je 3 dobbelstenen en verdeel je de 3 dobbelstenen over de 3 renners. Als 1 renner ontsnapt is en de 2 anderen zitten in de groep erachter, ga je eerst 1 dobbelsteen gooien voor de eerste renner die dan beweegt en dan de 2 dobbelstenen voor de 2 anderen in de groep  die je weer zalf mag toewijzen.

sp1602

Minolta DSC

sp1604

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>