Arrivée

sp161bUitgever    :     Tonygames – Liglass Trading – Tsjechië
Jaar            :      2012
Maker        :      Antonin ?rajer

Algemeen:  

Spel voor 2-5 spelers. Spelduur 1 tot 2 uur. Het is een mooi uitgevoerd wierlerspel uit Tsjechië.  Een speler heeft een ploeg van 3 renners. Beweging gebeurt door een dobbelsteenrol plus een variabele bonus in functie van hetparcours. Via een beperkt aantal Aanvalskaarten kan er gedemarreerd worden.  Origineel is het gebruik van volwagens, bevoorradingen (ook via die volgwagens), blessures na valkpartijen.
Klassiekers en grote ronden kunnen worden gespeeld.

De website van het spel :  http://www.arrivee.cz/

sp161a

Spelmateriaal :

– 60 losse parcoursdelen
– 24 rennersfiguren (5 ploegen van 3  renners plus leiderstruien voor de 3 grote rondes
– 6 volgwagens
– 2 dobbelstenen
– 54 spelkaarten (Aanval/Sprint – Vertragen))
– Counters voor diverse gebeurtenissen
– Een CD-Rom met spelregels in meer dan 10 talen (de Nederlandse vertaling heb ik voor hen gemaakt).  Op de CD staat ook een programma om klassementen bij te houden
– Parcoursboekjes voor de 3 grote rondes : Tour, Giro en Vuelta
Op de website kun je parkoersen van de grote klassiekers gratis downloaden

Spelmechanisme :

Een ploeg bestaat uit 3 renners en een volgwagen. De ploegleider krijgt ook Aanvalskaarten.  De startbeweging gebeurt door 2 dobbelstenen te gooien en dan evenveel vakjes te verzetten.
Er zijn verschillend kleuren parcoursdelen (grijs is vlak, lichtgrijs is afdaling en zwart is bergop). De basisbeweging is een dobbelsteenworp een waarde. De waarde is afhankelijk van de moeilijkheid van het parcours (bv: bij een zware klim is dat 0,  bij een lichte klim 2, bij een afdaling 12). Wat er gegooid moet worden staat op elk baandeel in pictogrammen.  Een renner kan aanvallen of sprinten door vooraf een sprintkaart te spelen en bij die waarde de normale beweging op te tellen. Een gespeelde Aanvalskaart wordt weggelegd en niet meer gebruikt.
Er zijn ook vertragingskaarten in het spel (remmen) . Hiermee kun je een renner minder vakjes laten zetten dan gegooid.
De renners bewegen zich in de volgorde zoals ze op het bord staan.
Een speler mag zijn renner in het wiel van de voorganger (vlak erachter of op hetzelfde veld)  laten volgen zonder de gooien (uitgezonderd bij aanval of remmen of wanneer de koptrekker eee ander type wegdek binnenrijdt).
Het peloton is steeds de grootste groep renners. Renners die 5 vakjes achter het peloton zitten krijgen een -1 op hun beweging.
Onderweg zijn ook bevoorradingzones (blauwe dwarslijnen op het pacours).  Als een renner in deze zone stop of besluit te remmen wint hij 1 aanvalskaart terug van de stapel.
Er is een regel voor tijdsbepaling bij aankomst, ploegenklassement, tussensprints, ….
Een renner met een leiderstrui  trui krijgt bonussen bij bepaalde bewegingen (bv:  de gele trui steeds een 1, een renner in de bollentrui steeds 2 bergop)
Voor de gevorderde spelers zijn er bijkomende regels.
Wanneer de speler een 1 gooit bij een aanval heeft hij risico op val of lekke band (moet hiervoor terug dobbelen. Bij lekke band wordt de volgwagen 6 vakjes achter de lekrijdende renner geplaatst die zelf niet meer beweegt) en gaat de volgauto in de volgende beurt bewegen. (om de renner te depanneren).
Een renner die valt kan ook andere meesleuren (maar die hebben een mogelijkheid om te ontsnappen). De speler kist na een val of de renner stop of geblesseerd verder rijdt.  Hij krijgt minusvakjes per bewegingsbeurt in functie van de wegsectie.  (vb -3 bij vlak, 6 bij afdaling). Geblesseerde renners kunnen ook niet meer aanvallen.  Een ploegmaat kan een geblesseerde renner op sleeptouw nemen en dan vervalt de minus op de beweging.
Er kan bevoorraad worden vanuit de volgwagens.  De volgauto wordt 6 vakjes achter de renner geplaatst, die stilstaat, de auto beweegt in de volgende beurt en als de volgauto op de hoogte van de renner komt wint die een aanvalskaart terug.
Een speler kan ten allen tijde een aanvalskaart inwisselen tegen een vertragingskaart.
Er zijn ook nog regels voor een individuele tijdrit en  een ploegentijdrit.

sps161c

sps161d

sps161e

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>