I Campionati Mondiali di Ciclismo

CHAM005

 

 

 

UItgever :        Corriere dei Piccoli  , Italië
Jaar :                 1964
Maker :             G. Creepax

Uitgebracht in het nummer van  6 september.  Het magazine was niet  altijd origineel met de namen van de spellen, wel met de spelregels. De Sprint variant van dit spel is één van de betere In zijn domein.

De baan is 30 vakjes. Er zijn 18 renners plus 9 renners achter een zware motor  (stayers). Voor een gewon D6 moet je zelf zorgen.  Er zijn 2 koersen mogelijk: de Sprint en de koers achter zware motoren.

CHAM001

CHAM002

cham003

De Sprint wordt verreden met 2 renners (er zijn er 18 voorzien, maar dank an er een toernooi gereden worden).
De 2 renners starten op hetzelfde vakje, wie eerst gaat wordt beslist door het lot. De koers gaat over 1 ronde.  De renners die aan kop gaat , gooit eerst en dat is een nadeel.  Indien de renner even gooit moet hij het aantal vakjes zetten van de worp, is het aantal oneven, dan mag hij minder vakjes zetten. Hij mag zelfs blijven staan (sur place), om zo de ander op kop te dwingen. Indien de 2 renners op eenzelfde hoogte komen  kan de renner die als eerste aankwam beslissen wie eerst moet spelen.
De tweede renner mag zijn beweging verdubbelen op elk moment in de koers om zo de eindsprint in te zetten. Vanaf dan worden alle geworpen waarden verdubbeld tot het einde van de koers.  De winnaar is de renner die het verst is gereden op het einde van de beurt wanneer er 1 renner over de streep is gegaan. Bij gelijkheid  beslist een extra worp.
Volgens dit mechanisme kan de sprint ook gedaan worden met meerdere renners, maar voor de eenvoud beperkten de regels zich tot 2.

Voor de koers achter zware motoren is de koers 4 tot 8 ronden lang.  Er kan met maximaal 9 renners worden gereden.
De renners worden achter elkaar opgesteld vanaf het vakje na de rode lijn. De motoren worden opgesteld achter de gele lijn.
De koers start met het op gang brengen van de motoren. Elke speller gooit met 1 dobbelsteen en verplaatst zijn motor (in de volgorde van de plaats in de koers).

Wanneer de motor voorbij de renner komt stopt deze. In de volgende beurt wordt voor de renner gegooid en probeert die achter de motor aan te pikken.
Wanneer de renners achter de motor wordt er als volgt bewogen: de dobbelsteen wordt 2 keer gegooid voor de beweging van de motor. De speler beslist of hij de volledige som gebuikt of niet. Dan gooit hij de dobbelsteen 1 keer extra en telt er 7 of minder bij op voor de beweging van de renner. Indien de renner het contact met de motor verliest zal de motor niet meet beweging en moet in de volgende beurt de renner terug proberen aanpikken.
Om de koers te winnen moet de renner achter de motor aankomen.

CHAM004

CHAM006

CHAM007

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>