Davitamon wielerspel

sp0301Uitgever     :   Chefaro Nederland BV en ImageBoooks Publishers BV –  Nederland
Jaar             :    2003
Maker         :   ?

Spel uit 2003 als relatiegeschenk van de Quickstep-Davitamon wielerploeg. Illustraties zijn van Rudolf Matulessya.

Het is feite een ganzenbord spel met een parcours van 67 vakjes dat een complete Ronde van Frankrijk voorstelt. Het speelbord is 60 x 35 cm. Het spel kan gespeeld worden met 2-4 spelers. Elke speler heeft één rennertje.

In de basisversie is het een puur ganzenbord, je rolt de dobbelsteen en zet vakjes. Er kunnen geen 2 renners op hetzelfde vakje staan. De vakjes hebben hun eigen betekenis die we ook terugvinden in het klassieke ganzenbord: aantal vakjes vooruit, achteruit, beurt overslaan, …..

Om wat extra regeltjes aan het ganzenbord toe te voegen zijn er de pro-regels. Hierbij kunnen wel 2 renners op hetzelfde vakje samenkomen en als dat gebeurt kan er worden meegesprongen of combine gemaakt. Bij meesperingen gaat de tweede renner automatisch mee het aantal vakjes van de eerste zetten (wat maar 1 keer na elkaar mag), bij combine gaan ze om beurten gooien en samenblijven (wat 2 keer na elkaar mag). Ook kan er met een alternatief puntenklassement gewerkt worden waarbij niet diegene die eerst in Parijs aankomt wint, maar wel diegene die de meeste punten verdiend heeft bij tussensprinten onderweg en aan de aankomst.

Minolta DSC

Minolta DSC

Spelmechanisme:

Spelregels (amateurs):

1. Om beurten gooien de spelers met de dobbelsteen. Je zet je wielrenner evenveel vakjes vooruit als je ogen hebt gegooid.

2. Kom je op een blauw geluksvakje, dan mag je extra vakjes vooruit of nog een keer gooien.
Geluksvakjes zijn bijvoorbeeld: Demarrage (4 plaatsen vooruit) of Afdaling (nog een keer gooien).

3. Kom je op een rood pechvakje, dan moet je vakjes terug of een beurt overslaan.
Pechvakjes zijn bijvoorbeeld: Valpartij (een beurt overslaan) of je laat je terugzakken naar het peloton (4 plaatsen terug).

4. Als je op een vakje maar de helft van het aantal ogen mag gebruiken, dan rond je naar boven af.

5.  Kom je op een vakje waar al 2 wielrenners staan, dan moet je naar het vakje daarvóór.

6.  De eerste beurt is de proloog in St.-Denis. Alle spelers gooien met de dobbelsteen. Wie het hoogste aantal ogen heeft gegooid, is de winnaar van de proloog. Zijn er meer spelers met het hoogste aantal, dan gooien ze nog een keer. De winnaar zet als eerste zijn pion het gegooide aantal vakjes vooruit. Daarna de andere spelers, met de klok mee.

7. Wie als eerste precies op vakje 67 terechtkomt, heeft het Davitamon Wielerspel gewonnen.
Kom je op vakje 66 of 68, dan kun je besluiten om daar te blijven staan, want tweede of derde worden is ook mooi. Je mag dan niet meer gooien, de wedstrijd is voor jou
afgelopen. Je kunt ook proberen in je volgende beurt een 1 te gooien om zo de wedstrijd te winnen.
Gooi je meer ogen, dan moet je dat aantal vakjes na 68 weer terug. Bijvoorbeeld: je staat op 65 en gooit 5, zodat je op 66 komt.

B. Spelregels (profs)

De profs spelen ook volgens de spelregels 1 tlm 7, maar ze hebben er een paar extra.

8 Meespringen:
Twee renners staan op hetzelfde vakje. Als de eerste heeft gegooid, mag de tweede zonder te gooien naar hetzelfde vakje gaan als de eerste. Mag. Het hoeft niet. En het mag maar één keer, tot je later weer samen op één vakje komt.

9 Combine:
Twee renners die op één vakje staan, kunnen ook een combine afspreken. Ze blijven gedurende een etappe bij elkaar en rijden om de beurt op kop. De ogen die de een gooit, gelden ook voor de ander. Maar als de een pech heeft, heeft de ander het ook. Dit mag twee keer. A en B staan samen op 41 en gaan combinerijden. A gooit 5 en gaat via 43 naar 48; B gaat met hem mee. Maar als B in zijn beurt 4 gooit, komen ze samen op 52 en moeten ze allebei een beurt overslaan.

10 Puntenklassement:
Dit is een andere manier van rekenen. De winnaar van de wedstrijd is niet wie als eerste op vakje 67 terechtkomt, maar wie de meeste punten haalt. Je kunt punten halen bij de tussensprints in Nevers (17), Lyon (20), Gap (30), Toulouse (38), vlak voor Bordeaux (54) en in Parijs (66). Wie als eerste zo’n vakje bereikt of passeert, krijgt 50 punten, als tweede 30 en als derde 10 punten; nummer 4 krijgt niets. Tel alle punten bij elkaar op, en dan weet je wie er eerste, tweede en derde zijn geworden; nummer 4 valt buiten de prijzen. Je hebt wel iemand nodig die zorgvuldig de stand bijhoudt.

Wedstrijdvakken
_Startplaats Parijs/St.-Denis
1     Neutraal
2      Neutraal
3     Neutraal
4     Neutraal
5     Neutraal
6     Neutraal
7     lekke band: 1 beurt overslaan
8     Demarrage: 4 plaatsen vooruit
9     Neutraal
10   Neutraal
11    Ravitaillering; als je die het eerste bereikt of passeert, lig je meteen los: 6 plaatsen vooruit (Geldt niet voor de renner die van 13 teruggeplaatst is.)
12    Neutraal
13   Ravitaillering gemist, honger: terug naar 11
14    Sterke tijdrit gereden, dus goede moraal: 5 plaatsen vooruit
15    Valpartij, wachten op de dokter: 1 beurt overslaan
16    Valpartij ontweken, kan verder uitlopen: 4 plaatsen vooruit
17    Neutraal
18    Neutraal
19    Rotonde
20    Neutraal
21    Verkeerde afslag genomen: terug naar de rotonde (19)
22    Neutraal
23    De juiste bocht om te demarreren: 2 plaatsen vooruit
24    Steile berg: in de volgende beurt maar de helft van de gegooide ogen gebruiken
25    Bergdorp, neutraal
26    Afdaling: nog een keer gooien
27    Sneeuw, kou, kranten onder je shirt aanbrengen: volgende beurt 1 plaats minder vooruit dan gegooid
28    Bereik je of passeer je als eerste deze top, dan groeit je moraal: 4 plaatsen vooruit
29    Je zit even kapot: 1 beurt overslaan
30    Bergdorp, neutraal
31    Valpartij, wachten op de dokter: 1 beurt overslaan
32    Neutraal
33    Je hebt de mistral mee: ga direct naar 37
34    Je hebt een slag in je wiel: 1 beurt overslaan.
35    Je hebt de mistral mee: ga direct naar 37
36   Je hebt de mistral mee: ga direct naar 37
37    Neutraal
38    Neutraal
39    Materiaalpech, wachten op de materiaalwagen:1 beurt overslaan
40    Goede benen vandaag: nog 1 keer gooien
41    Neutraal
42    Neutraal
43    Demarreren, dit is het moment: 5 plaatsen vooruit
44    Neutraal
45    Je wordt teruggehaald en laat je terugzakken naar het peloton: 4 plaatsen terug
46   Neutraal
47    Je hebt je krachten niet goed verdeeld: 1 beurt overslaan
48    Neutraal
49    Afdaling: het gegooide aantal ogen mag je nog een keer vooruit
50    Steil de berg op: in de volgende beurt nog maar de helft van de gegooide ogen vooruit
51    Bereik je of passeer je als eerste deze top, dan groeit je moraal: 5 plaatsen vooruit
52    De man met de hamer: 1 beurt overslaan
53    Neutraal
54    Neutraal
55    De juiste ontsnapping: nog 1 keer gooien
56    Neutraal
57    De wind pal tegen: in de volgende beurt nog maar de helft van de gegooide ogen vooruit
58    lekke band: 1 beurt overslaan
59    Neutraal
’60    Je krijgt in deze tijdrit het grote verzet goed rond: nog 1 keergooien
61    Neutraal
62    Neutraal
63    Met de Finish in zicht loopt je ketting eraf: 1 beurt overslaan
64    Daar is Parijs, je krijgt vleugels: nog 1 keer gooien
65     Neutraal
66    2e plaats
67    1 e plaats: de winnaar
68   3e plaats

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>