De pedaalridders

web06

Uitgever     :   PS Games –  Nederland
Jaar             :    2004
Maker         :   ?

De doos bevat 84 snelheidskaarten van 39 t/m 50 km/u met grappige afbeeldingen. 5 bergkaarten, 5 tegenwindkaarten en 5 sprintkaarten. 1 houten blokje met de gele trui, 20 blauwe fiches en 20 rode fiches (1 rode = 5 blauwe).

Het spel is oorspronkelijk uitgebracht in Frankrijk in 1963 onder de naam “L’échappée” en later ook nog in Duistland in 1989 onder de naam “Der ausreisser” (F X Scmid, 1989),  in Frankrijk onder de naam Sprinter (Unik 2004), In Italië als “Corriodori in Fuga”  en een Deense(??) versie “Giro”.  Deze laatsten zijn een exacte kopie.

web01 web04 web05  web07 web08

Algemeen is het een race voor de Gele Trui met kaarten: wielrennen, maar dan anders! Snelheid, sprinten en stijgen; speel het tactisch om krachten te sparen voordat je de wind op kop krijgt. Wie gelost wordt, incasseert strafpunten; wie in het wiel kan blijven strijdt mee in de kopgroep. Probeer je tegenstanders voor te blijven in de verschillende etappes en eindig in de Gele Trui!

Tactiek en snelheid tot aan de meet is noodzakelijk in dit spel.

Het doel is door het uitspelen van snelheidskaarten de leiding in de etappe overnemen en deze behouden tot op de finish.

sp1002

sp1001
Spelmechanisme:

Elke speler krijgt bij het begin 6 speelkaarten (eventuele tegenwindkaarten mogen worden ingewisseld) en een van de spelers krijgt de gele trui. Deze begint ook het spel. Als een speler aan de beurt is, trekt hij eerst een kaart van de stapel en vervolgens legt hij een snelheidskaart voor zich neer. Als de getrokken kaart een tegenwindkaart is, moet deze direct worden neergelegd en er wordt een nieuwe kaart getrokken. Deze tegenwind geeft 1 beurt lang aftrek op de snelheid van de speler. De speler met de gele trui bepaalt de huidige snelheid.

Een speler in het peloton volgt de snelheid van de leider en mag zelfs maximaal 2 km/u langzamer rijden om te kunnen volgen. Lukt dit niet, dan raakt de speler achterop en krijgt zoveel fiches als het verschil in snelheid. Voorbeeld: Als de gele trui drager 45 km/u rijdt en de speler rijdt 41 km/u dan krijgt hij 4 fiches (= minuten achterstand). Een speler die niet meer in het peloton rijdt profiteert niet meer van de zuiging van het peloton en moet dezelfde snelheid als de leider rijden om bij te blijven. Voorbeeld: De gele trui drager rijdt 45 km/u en een achterblijver rijdt 44 km/u dan loopt hij toch weer 1 fiche achterstand op.

Een speler die in het peloton zit en sneller dan de koploper rijdt, haalt hem in en krijgt de gele trui. Alle volgende spelers moeten nu zijn snelheid volgen. Het tempo zal dus opgevoerd gaan worden. Zodra de koploper weer aan de beurt is, mag hij zelf de nieuwe snelheid bepalen. Hij kan het dus ook weer lekker rustig aan gaan doen (zonder de koppositie te verliezen), maar wie weet wordt hij dan wel weer ingehaald.

Rijders die hebben moeten lossen kunnen proberen hun achterstand goed te maken, door sneller te gaan dan de leider. Daardoor wordt het aantal fiches verminderd, totdat weer aansluiting bij het peloton is. Achterblijvers kunnen nooit in één keer hun achterstand goedmaken en meteen de kop over nemen. Ze moeten altijd eerst aansluiten bij het peloton.

Als een speler vergeet een nieuwe kaart te pakken, dan mag hij deze niet meer aanvullen. De rest van het spel speelt hij dus met een kaart minder en dat is niet gemakkelijk ! Een tegenwindkaart komt altijd onverwacht. Houd daar rekening mee.

Naast de tegenwindkaarten, zijn er ook bergkaarten en sprintkaarten. Een sprintkaart kan een speler naast een snelheidskaart uitspelen en zo een bonus van 2 km/u verdienen. De maximale snelheid is echter 52 km/u en in de bergen zelfs maar 50 km/u. Een bergkaart wordt niet in de eigen beurt uitgespeeld, maar in de beurt van de leider. Zodra de leider zijn snelheid bekend maakt, mag je eventueel een bergkaart bij hem neerleggen. Deze blijft de hele ronde bij de leider liggen. In de bergen geeft het peloton geen zuiging (je mag dus niet langzamer dan leider om bij te kunnen blijven) en tevens kan er op de smalle bergweggetjes niet worden ingehaald.

Zodra een speler de laatste kaart van de stapel pakt, mag hij nog een kaart uitspelen en daarna is de race beëindigd. De gele trui drager is nu de winnaar. Eventueel kunnen meerdere etappes worden gereden, waarbij het totaal van de achterstand wordt genoteerd en opgeteld

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>