Jouer avec Richard Virenque

web01

Uitgever     :   COM4MI –  België
Jaar             :    2003
Maker         :   Salvatore Micelli (Frankrijk),

Het is een heel simpel spel, t mooiste zijn nog de fraaie rennertjes. Het doel van het spel is niet echt winnen maar Richard Virenque worden (maar daarvoor moet je natuurlijk de koers winnen). Eigenlijk wint Richard altijd, want hij fungeert als en soort “leiderstrui” in het spel, diegene die op een bepaalt moment in et spel aan kop komt wordt Richard (??).

Minolta DSC

De volledige ronde is verdeeld in vlakke rit, hooggebergte, gebergte, tijdritten en kasseien. Alle vakjes op het bord hebben een kleur en een betekenis. De eerste die een blauw vakje passeert wordt Richard (dit kan dus tijdens een een volledig parcours meerdere keren wisselen). Afhankelijk van de soort rit wordt er met 1 of 2 dobbelstenen gegooid of tellen de ogen van de dobbelsteen maar voor de helft. Op een zwart vakje trek je een hinderniskaart (meestal in de aard van beurten overslaan), op een geel vakje een bonuskaart. Met bonuskaarten kun je hinderniskaarten neutraliseren. Ook de “gunstig advies” kaart annuleert sommige hinderniskaarten.

Wie als eerste over de eindstreep komt wint het spel

Er zijn ook aparte setjes met extra renners beschikbaar.

sp1402

Minolta DSC

sp1404

Spelonderdelen :

  • 1 Bordspel
  • 2 Dobbelstenen
  • 1 Wielrenner die Richard Virenque vertegenwoordigt ( n° 7)
  • 6 Wielrenners met neutrale trui ( n°1 te.m.6 )
  • 12 Hinderniskaarten of strafkaarten ( zwarte kaarten)
  • 32 Bonuskaarten ( gele kaarten)
  • 6 Kaarten” Gunstig advies van de dokter” ( groene kaarten)
  • Hinderniskaart ( 12 ) – zwart

Deze kaart neem je als je op een zwart vakje terecht komt Deze duidt uw hindernis en straf aan.
De hindernissen zijn:
1. Kramp in de benen: 1 beurt overslaan.
2. Stoppen wegens vermoeidheid: terug naar start.
3. Nat wegdek: 1 beurt overslaan.
4. Een staking verspert de weg: 2 beurten overslaan.
5. Duwen tijdens de sprint: keer terug naar de laatste renner.
6. Flauwte: 2 beurten overslaan.
? Valpartij: 2 beurten overslaan.
8. Voedselbevoorrading: 1 beurt overslaan.
9. Kettingbreuk: 1 beurt overslaan.
10. Mechanisch defect: 2 beurten overslaan.
11. Laattijdig aangekomen: 1 beurt overslaan.
12. Zwaar gekwetst: terug naar start.

  • Bonuskaarten (32) – geel

Deze kaarten laten toe de hindernissen te annuleren van 3.te.m. 11 (dus n° 12 niet). Eén bonuskaart annuleert maar één hinderniskaart.
Kaarten” Gunstig advies van de dokter” (6) – groen
Ze laten toe de hinderniskaarten n° 1 of 2 te annuleren. Deze kaart kan maar één keer perspel en per speler gebruikt worden.
“De omloop is samengesteld uit verschillende ritten, als volgt:

Wegritten            groene boorden (zijlijnen)
Hooggebergte     rode boorden
Gebergte              bruine boorden
Tijdrit                   blauwe boorden
Kasseien              zwarte boorden

Bij de start kiest elke speler een wielrenner ( genummerd van n°1 tot 6 ). Elke speler gooit één dobbelsteen. De speler die het meeste aantal ogen gooit, begint. Het spel vordert in uurwijzerzin.
Elkeen verplaatst zijn renner naar het resultaat van de dobbelste(e)n(en). Sommige ritten hebben hun eigen specifieke regels;zie verder.
De kleur waarop je terecht komt, duidt bij iedere speelbeurt aan waar je aan toe bent, (zie legende op het bordspel ).De eerste die het blauwe logo overschrijdt vertegenwoordigt Richard Virenque en ruilt zijn renner om met die van Richard Virenque). Deze wisseling kan meerdere malenvoorkomen tijdens het spel.

  • De eerste die voorbij het logo”Bonus” komt, krijgt 4 bonuskaarten
    De 2de 3 bonuskaarten
    De 3de 3 bonuskaarten
    De 4de 2 bonuskaarten
    De 5de 2 bonuskaarten
    De 6de 2 bonuskaarten

Eerste rit: Wegrit ( groene boord)
De spelers gooien met twee dobbelstenen ( enkel bij de eerste worp) en verplaatsen zich volgens het resultaat. Nadien speelt men verder met één dobbelsteen en houdt men rekening met de kleuren op de vakjes.

Tweede rit: Hooggebergte ( rode boord)
Men speelt er met één dobbelsteen maar we vorderen telkens met de helft van het aantal ogen van de dobbelsteen.

Derde rit: Gebergte ( bruine boord)
Bij de eerste worp gooien we met twee dobbelstenen en de som geeft aan hoeveel vakjes je magverder gaan. Nadien speelt men verder met één dobbelsteen en houdt men rekening met dekleuren op de vakjes.

Vierde rit: Hooggebergte ( rode boord)
Men speelt met één enkele dobbelsteen. Zoals bij de tweede rit zullen we de helft van het aantal ogen van de dobbelsteen vorderen. Bij deze rit zal de renner, indien hij toevallig op het paars vakje terecht komt ( lekke band ), slechts met de helft van een nieuwe worp achteruit terug keren.

Vijfde rit :Tijdrit ( blauwe boord)
Tegen de tijd betekent dat we tot het einde van deze rit met twee dobbelstenen gooien.

Zesde rit: Kasseien (zwarte boord)
Men gooit er met één enkele dobbelsteen. Als men de eindstreep nadert, moet men juist gooien om op het laatste vakje te komen anders zal je met de rest ( ogen van de dobbelsteen) terug achteruit keren. Van het ogenblik dat je op de eindstreep staat kan je winnaar worden maar hiervoor moet je volgende worp 10 of meer zijn.
( dus met twee dobbelstenen gooien ).

De eerste speler die over de eindstreep rijdt zal eindwinnaar worden en dus ook Richard Virenque !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>