Pistard

web01

Uitgever     :   privé –  Spanje
Jaar             :    2005
Maker         :    Anki Toner –  Barcelona

Dit is een open game project van Anki Toner uit Barcelona. Uitgebracht in 2005. Het speelbord dat je zelf kan afdrukken en de bijhorende rennerfiguurtjes. Er zijn door Anki een set basisregels uitgewerkt.

Het bord is 60 x 42 cm en het spel bevat 4 ploegen van 4 renners. Het kan gespeeld worden met 2-4 persoenen. Voor elke renner dien je zelf een dobbelsteen te voorzien.
Minolta DSC
Het bord stelt een wielerpiste voor met 4 banen en een baanlengte van 40 vakjes. Om de renners te bewegen gooi je als je aan de beurt bent evenveel dobbelstenen als je renners hebt. Je kiest dan zelf welke dobbelsteen je voor welke renner gebruikt. De vakjes op het speelbord hebben een bepaalde kleur. Die kleuren komen ook voor bij de voetjes van de renners. Wanneer de renner op een vakje terechtkomt dat overeenkomt met de kleur van zijn voetje krijgt hij een bonusvakje (extra vakje vooruit). Wanneer hij op een vakje achter een andere renner terechtkomt, heeft hij windvoordeel en krijgt hij een bonusvakje diagonaal. De volledige set basisregels kan onderaan worden gedownload.

Het idee van het open game is ook dat Anki vraagt om het spel te testen en mee te werken aan de verdere uitwerking van de regels (dit kan door extra dobbelstenen, of het toevoegen van kaarten, tellers, andere renners, …).

sp3302

Minolta DSC
Spelregels:

Het spel wordt gespeeld met 2 tot 4 spelers.

Voorbereiding :

Je hebt 4 dobbelstenen per speler nodig (voor 4 spelers maakt dat dus 16 dobbelstenen). Je hebt
ook een stuk papier nodig om de score bij te houden. Elke speler heeft 4 renners (met eenzelfde
kleur, maar met verschillende kleuren van voetjes). Alle renners worden achter de startlijn
geplaatst.

Eerste beurt:

Elke speler gooit zijn 4 dobbelstenen (let op de dat eigen dobbelstenen niet door die van de andere
spelers geraken). Tel de ogen van al je dobbelstenen op, diegene die het hoogste aantal heeft mag
beginnen. Iedereen gooit nu al zijn dobbelstenen. Elke speler mag zoveel renners 6 vakjes vooruit
zetten als hij zessen gegooid heeft. Indien er meer dan 4 zessen gegooid zijn worden er renners
maar 5 vakjes verzet, omdat het parcours maar 4 banen telt en op elk vakje slechts 1 renner mag
staan. Wanneer alle zessen zo gezet zijn, komen de vijven aan de beurt, vervolgens de vieren en
zo verder. De kleur van het vakje op de piste speelt niet mee gedurende deze eerste beurt (en er
is ook geen windvoordeel in de eerste beurt).

Volgende beurten :

De renners bewegen in de volgorde die ze in de wedstrijd hebben. Diegene die op kop ligt beweegt
eerst, diegene die op de binnenbaan rijdt gaat diegene op een meer buitenliggende baan voor.
Wanneer het aan een speler is om zijn eerste renner te bewegen, gooit hij al zijn dobbelstenen.
Dan besluit hij welke dobbelsteen hij gaat gebruiken voor de eerste renner, verplaatst die renner
en neemt de gebruikte dobbelsteen weg. Elke speler gooit per beurt slechts 1 keer al zijn
dobbelstenen. Hij mag vrij kiezen welke dobbelsteen hij voor welke renner gebruikt. Natuurlijk
moet de koploper zetten zonder te weten wat de achterligger gaat gooien (die speler gooit immers
pas als het aan hem is), maar dat is een nadeel van op kop te rijden.

Hoe bewegen :

Een renner kan enkel vooruit of diagonaal bewegen. Niet opzij. Ook kan er niet over andere
renners worden gesprongen.

Bonus :

Wanneer een renner eindigt op een vakje met dezelfde kleur als de kleur van zijn voetje, mag hij
een vakje extra verplaatsen (voor zover dit vakje niet bezet is). Wanneer hij dan terug op een
vakje met eenzelfde kleur komt, mag hij nog een extra vakje zetten (tot hij op een andere kleur
terechtkomt, of het vakje niet meer vrij is).

Windvoordeel :

Wanneer een renner eindigt op een vakje vlak achter een andere renner heeft hij windvoordeel en
mag een extra vakje diagonaal verplaatsen. Als het vakje waarop hij dan terechtkomt opnieuw
achter een andere renner is , is er geen windvoordeel meer en mag hij niet een extra vakje
diagonaal zetten. Maar als de kleur van het vakje overeenkomt met de kleur van het voetje van de
renner, dan mag hij wel nog een vakje verder zetten, dit ook diagonaal en in dezelfde richting als
het eerste bonusvakje. Wanneer de kleuren van het doelvakje blijven overeenkomen met de kleur
van het voetje van de renner, blijft dit zich herhalen.

De wedstrijd.

Wanneer de leider en andere renner dubbelt, wordt de gedubbelde renner uit de wedstrijd
genomen. De speler gooit dan ook met een dobbelsteen minder.
Bij het overschrijden van de aankomstlijn bij elke baanronde krijgt de eerste 3 punten, de tweede
2 en de derde nog 1 punt.

Diegene die als eerste een vastgesteld aantal punten scoort is de winnaar van de wedstrijd.
(Spelen naar 12 punten is een goede richtwaarde).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>