Ases del ciclismo

web01

Uitgever     :   Heraclio Fournier –  Spanje
Jaar             :    1988
Maker         :   ?

Van dit spel is ook een versie van 1992 beschikbaar onder de vaam Ciclimso 92 (zie eldeers op deze site).

Het spel bestaat uit 32 rennerskaarten en is eigenlijk een variante op het kwartet-spel. Het is niet echt een wielerspel, maar ik heb het toch op de site opgenomen omdat wielrenners en een aantal van hun kenmerken een centrale plaats hebben in het spel.

Zoals elk kwartet-spel zijn er 2 speelvarianten. Enerzijds de troef-versie waarbij iemand een kenmerk van zijn kaart (renner) noemt en hoopt een sterker kenmerk te hebben dan de tegenstander en zo zijn kaart te winnen. Anderzijds kunnen er reeksen van 3 gevormd worden via een vraag- en ruilmechanisme; bij een echt kwartet-spel zijn het reeksen van 4.
Minolta DSC

sp3502

Spelregels :

De kaarten worden geschud en verdeeld. Elke van de spelers pakt zijn kaarten in de
hand , op een stapeltje, maar zodanig dat de niemand mekaars voorste kaart kan zien.
Diegene die links van de deler van diegene die de kaarten verdeeld heeft zit, mag
beginnen.

Diegene die aan de beurt is noemt een eigenschap van de renner op zijn bovenste kaart
(bijvoorbeeld zijn gewicht). Elk van de andere spelers noemen de waarde van hun kaart
van de corresponderende eigenschap. Diegene die de hoogste waarde heeft wint en en
krijgt de bovenste kaart van elke van de verliezende speler en plaats die onderaan zijn
eigen stapel.

De winnaar is de vragende partij in de volgende speelronde en hij kiest opnieuw een
eigenschap van de renner.

Diegene die op het eind alle of de meeste kaarten heeft is winnaar.
Variante “Supertroef”

De titelkaart (met voorzijde van het spel wordt mee in het spel opgenomen als
supertroef. Wanneer die kaart gespeeld wordt wint ze te allen tijde van alle ander
kaarten.

Variante “groeperen”

Het spel wordt gespeeld met minstens 3 spelers.

Het is de bedoeling groepen van minimaal 3 opeenvolgende nummers samen te stellen.
Het spelmechanisme betstaat erin dat iedere speler, als het aan zijn beurt is aan een
tegenstander vraagt of die een bepaald nummer heeft. Indien dit zo is, moet hij zijn
kaart aan de vrager geven en mag de vrager met zijn beurt verdergaan. Indien hi de
kaart niet had, gaat de beurt over naar de volgende speler.
Wanneer iemand minstens 3 opeenvolgende kaarten heeft, legt hij ze open voor hem op
tafel (afleggen).

Wanneer alle kaarten gespeeld zijn, is de winnaar diegene die op t eind de meeste
groepen heeft, indien gelijk, wint diegene die de kaart met het hoogste nummer heeft

3 commentaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>