Wielersim en flandrien

Beste Ludo,

Een paar jaar geleden heb je me de regels van HTP gemaild.

Mag ik je het volgende vragen:

1) Heb je voor mij de regels van wielersim en het bord dat je daarvoor gebruikt?

2) Begrijp ik goed dat je voor Flandrien ook een bord gebruikt en niet meer de losse baandelen? Zo ja, mag ik deze dan ontvangen?

Dan het volgende over de sprintregel:

Waarom krijgt een renner voor elke rij doe hij passeert een bonusvakje? Heb je weleens getest om dat te maximeren tot bijvoorbeeld 2 bonusvakjes? Dit omdat anders een sprinter achterin het peloton nog steeds redelijk eenvoudig kan winnen. Heb je in het verleden al eens andere sprintregels toegepast?

Alvast dank!

Groet,

John

3 commentaren

  1. Hoi John,
    Een eerste nadeel van “max. +2 bonus” is dat het een onelegante regel is. Dat wil zeggen een uitzondering op een algemene regel, die weinig tot geen meerwaarde heeft.
    De sprintbonus van “+1 per ingehaalde rij” werkt namelijk prima. Als je een maximum in zou stellen van 2, kunnen alleen de sprinters die vooraan zitten eigenlijk nog winnen. Nu is het zo dat een sprinter vooraan in het voordeel is als de groep lang gerekt is. Maar als de groep echter compact is (meerdere rijen breed), dan kan je weer beter in de tweede helft zitten voor de sprint.
    Groeten,
    Ruben (de bedenker van de regel)

  2. Hoi Ruben,

    Dank voor je reactie, helemaal duidelijk. Ik vroeg me dit af, omdat het weleens gebeurd dat een sprinter helemaal achterin de groep wint en dat is minder realistisch toch?

    @Ludo, ik heb een en ander gelezen over aanpassingen in de regels van Flandrien en Wielersim, een nieuw spelbord en geen baandelen meer. Ik ben benieuwd of je deze regels en borden wil delen.

    Waarom hebben jullie nooit een bijdrage gevraagd gezien alle reacties?

    Groet, John

  3. Beste John

    Mijn excuses voor de wat late reactie , maar dit was blijkbaar tussen de plooien gevallen.
    Ik ga je de regels voor wielerSIM doorsturen en het starterspakket voor Flandrien 1.3 . Ik moet één van de volgende dag nog 2 kleine regelwijzigingen aanpassen (wordt dan Flandrien 1.4) , dat stuur ik dan wel na.

    Het speelbord voor wielerSIM en Flandrien is best simpel. Dus je kan dit zelf eenvoudig maken en je kan kiezen voor losse delen of een vast bord.
    De vereenvoudiging van HTP naar Flandrien is dat ik afgestapt ben van de rode cijfertjes bergop en de groene cijfertjes bergaf op het parcours . De start en top van een berg worden aangeduid met markers naast de baan (dus het bord wordt universeler). De afdalingen zijn in de regels geschrapt. Er is een nieuwe manier van bergop rijden waardoor bergjes van 7-8 vakjes kunnen (in HTP is een berg , inclusief de afdaling als gauw iets meer dan 20 vakjes). In een koers van 180 is het dus nu mogelijk van 6-7 hellingen te leggen (ideaal voor een Ronde van Vlaanderen of een Amstel Gold Race). De bergaf is geschrapt omdat er een regel is dat het peloton kan breken op de top (als je snel genoeg over de top rijdt krijg je kleine verbrokkeling en je kunt je snelheid zo aanpassen dat je beslist hoeveel renners er mee kunnen.

    Overmorgen spelen we het WK met de Flandrien 1.4 regels. Ik heb dit als is gesimuleerd met wielerSIM (het verslag staat op de site )

    Ludo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>