Nieuwe regels : De Ploegkoers – eerste tests

Ik zat al een tijdje op het idee te broeden om regels van een “ploegkoers” uit te werken. Tenslotte toch het hart van elke Zesdaagsen. In mijn verzameling van een kleine 200 spellen heb ik diverse spelletjes in verband met wielrennen op de piste (er zijn er zelfs die refereren naar Zesdaagsen), maar ik heb geen enkel regelset voor een ploegkoers.

Dus dan maar iets in elkaar gestoken  :-)

We hebben getest met 4 spelers (elke speler 2 ploegen). De piste is 20 vakjes lang en de koers gaat over 12 ronden.

Dit was het deelnemersveld:

foto01

De regels moeten nog volledig uitgeschreven worden , maar zonder in veel detail te gaan zijn dit toch wel de kenmerken:

  • In elke ploeg is er een renner “in koers” de andere rijdt bovenaan de baan
  • Aflossingen gebeuren wanneer de renner in koers zijn ploegmaat boven in de baan inhaalt
  • De renner in koers gaat met 2D6 vooruit, volgen kop overgeven, demarreren, counteren naar analogie met Flandrien
  • Wanneer een ploeg moet aflossen kan deze zelf niet volgen of niet gevolgd worden;
  • Op de ideale plaats van de baan aflossen (2 de deel bocht) geeft een voordeel
  • Elke renner heeft een beperkte set van bonus-jetons om tempo te rijden of te demarreren en counteren
  • De renner bovenaan gaat traag vooruit (D6/2) en krijgt bonus-jetons terug als per halve ronde.
  • Er zijn 3 sprinten onderweg met te verdienen punten : 10, 8 , 6 , 5 , 4 , 3 , 2 , 1. De eindsprint (4de sprint) telt dubbel en per 30 punten krijgt een ploeg een bonus-ronde.

We hebben dit uitgetest. Een verslag van de eerste beurten zodat je een idee krijgt hoe het loopt…

De Start :

foto02

 

Einde van beurt 1 . België B op kop , de Denen hebben hun start gemist. De renners bovenaan hebben ook een eerste keer bewogen (doen ze na de volledige beurt van de renners “in koers”).

foto03

 

De volgende beurt zien we dat de Nederlanders er serieus vandoor gaan (ze kregen een bonus voor de ideale plaats van aflossing en konden niet worden gevolgd). De Engelsen proberen in tegenaanval te gaan.

foto04

 

De Nederlanders gaan zo hard dat ze de Denen en de Italianen al op een ronde zetten. De Engelsen krijgen de aansluiting niet klaar.

foto8

 

En zo loopt de koers verder.

Zo komen ze in de eindsprint over de meet :

tabel01

Wanneer we de punten op de 4 sprints optellen krijgen we :

tabel02

Dit levert dus een bonusronde op voor België B en België A.

Nederland mist de bonusronde op 4 punten na…..

Wanner we de bonusronden in acht nemen en de uitslag op punten zetten krijgen we volgende einduitslag :

tabel03

België B is dus een mooie winnaar. Niettegenstaande dat de Nederlanders de hele koers lijken te hebben gedomineerd worden ze slechts derde. Ze zaten er de laatste ronde compleet door. Ook de Engelsen konden het tempo net niet volhouden omdat hun ploeg de laatste 2 rondes uit balans was. Wiggins had nog kracht over, maar Cavendish was compleet leeg….

Eerste conclusie:

Het allerbelangrijkste , iedereen heeft zich goed geamuseerd !!!!

Ik denk dat de regels vrij goed zitten: de chaos van een echte ploegkoers vinden we zeker terug. Het bleek wel dat de volgregel voor de koploper moest verduidelijkt en verfijnd worden, maar dat was na een paar beurten ook in orde (de nieuwe beurt begint bij de leider in de koers (op de foto’s de renner met het rood kegeltje) , maar als die in het wiel zat op het einde van de vorige beurt mag die eventueel volgen.

Het is altijd afwachten of het aantal bonus-jetons niet te hoog of te laag was. Maar dit lijkt ook wel goed (misschien 3 ipv 4 jetons per renner). In het begin leken het er te veel, maar aan het eind zaten toch wel wat ploegen door hun krachten.

Er is nooit een demarrage geplaatst. gewoon omdat door het feit dat er bij aflossingen niet mag gevolgd worden er genoeg discontinuïteit is om weg te rijden zonder demarrage. Ik ga de regel voorlopig behouden, maar als er na verder playtesten blijkt dat de regel nooit gebruikt wordt, kan die (om het spel te vereenvoudigen) mogelijk worden geschrapt..

Wordt zeker vervolgd voor verder testen :-)

 

 

 

2 commentaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>