Flandrien

Flandiren1Al heel wat jaren speelden we geregeld de Homas Tour Pro regels. Homas Tour Pro is de uitgebreide regelset die Ruben in’t Groen gemaakt heeft bovenop de originele regels van het succesvolle Homas Tour (Um Reifenbreite).

Ik (Ludo Nauws) speelde zelf een variant op deze regelset. Nu ik onlangs ook de bergopregel drastisch gewijzigd heb werden de verschillen toch zo groot dat ik de regelset die ik speel omgedoopt heb tot “Flandrien”. Dit om het voor de lezers hier duidelijk te houden.

“Flandrien” is op zich geen betere regelset dan “Homas Tour Pro”, het is een eigen afweging en persoonlijke voorkeur om dingen op een andere manier te benaderen. Alleen door de vernieuwde bergopregel wordt het bouwen van parcoursen wel een pak eenvoudiger !!

Een verslag van de demogame met deze regels vind je hier.

De kenmerken van de spelregels zijn:

  • Het peloton bestaat uit maximaal 6 ploegen van 4 renners plus 5 neutrale renners die door het spel, aangestuurd worden. Een ploeg telt een kopman, een klimmer, een sprinter en een knecht.
  • Er kunnen zowel Klassiekers als Rondes gereden worden. De wedstrijden worden ingedeeld per type (vlak, heuvelachtig, bergritten wat invloed heeft op krachtkaarten).   Er is een systeem voor tijdsbepaling en in Rondes zijn naast het algemenen klassement ook klassementen voor punten, bergen , strijdlust en is er geld te verdienen.
  • Elke renner heeft een vormkaart die een aanduiding is van de vorm-van-de-dag.   Deze kaart wordt pas in de wedstrijd getrokken . Kans op betere vorm kan bekomen worden door minder diep te gaan in de vorige rit of vitamines te kopen via het verdiende geld.
  • Er wordt bewogen door ofwel dobbelstenen te rollen, ofwel voorgaande renners te volgen. Er zijn regels om renners tussen te laten in de volgrij en om kop over te geven.
  • Elke ploeg heeft een set krachtkaarten: individuele kaarten per renner  die dobbelstenen kunnen vervangen.   Door de kaarten te spelen voor er gerold wordt, wordt er tempo gemaakt. Kaarten spelen door achteraf dobbelstenen te vervagen zorgen voor een demarrage. Met een individuele krachtkaarten kan een demarrage ook gecounterd worden.
  • Bij een worp van 7 is er een kanstabel , dit kan zowel positieve als negatieve dingen in zich houden. Regen, binnenbochten en rijden op kasseien verhogen het risico op negatieve dingen. In een Ronde speelt het ploegenklassement ook mee of een renner al dan niet snel wordt geholpen.
  • Valpartijen kunnen voorkomen, maar kunnen ook ontweken worden.
  • Er zijn neutrale renners in het spel die steeds kop overnemen, bonus krijgen in functie van het type wedstrijd, pech kunnen krijgen zoals andere renners en een minimale snelheid rijden.
  • Het wegdek bestaat uit vlakke weg, bergop en kasseien. Afdalingen komen niet voor.. Bergop is er een volg-prioriteitsregel die zegt wie kan volgen in functie van het type renner en de steilte van de klim. Ook de mogelijkheid om over de top te kunnen volgen hangt af van de graad van de beklimming.
  • Het weer heeft invloed op de koers. Regen zorgt voor een negatieve invloed op de kanstabel. Bij zijwind is er een regel voor waaierrijden.
  • Een aangekomen groep renners gaat sprinten voor de overwinning, met een voordeel voor de sprinters en een voordeel voor de renners die uit het wiel komen.
  • Voor Ronden is er een systeem voor een proloog voorzien. Reguliere tijdritten zijn niet voorzien.
  • Om de herspeelbaarheid en het inlevingsvermogen te verhogen worden parcours best gebouwd door losse parcoursdelen. Het starterspakket bevat een set met af te printen delen.
  • Er zijn vuistregels voor het bouwen van eigen parcoursen.

Er is een starterspakket met de regels, de losse parcoursdelen, de benodigde tabellen en counters, uit te knippen renners. Wil je dit pakket ontvangen stuur dan gerust een mailtje naar : ludo.nws@gmail.com

Flandrien

51 commentaren

    • Hi Dennis

      I have mailed them to you.
      They are only in Dutch, perhaps Google translate will do some job :–)
      If you have any questiosn, feel free to ask

      By the way…. how is your 3D-project going?

  1. Ludo,

    Thanks! I’ve got a couple of translator options, so I imagine I can get the general sense of what you’ve done. Your description here give me a good start. I’ll definitely send a note if I’m confused. ;-)

    I’ve got a basic design for the 3-D project and the supplies to work with, but just haven’t had the time to actually start building. I’ve had roofing projects and other more pressing “real life” jobs to do first. Too many projects! Not enough time!

    Thanks, again, for sending the Flandrien rules and for this great site.

    Dennis

  2. Beste Ludo,

    Ik had ook graag het starterspakket ontvangen.We hebben elkaar ontmoet op uw tentoonstelling,als er voldoende interesse is om maandelijks bijeen te komen in de omgeving van Antwerpen mag je mij altijd contacteren.

    Grts Erwin

  3. Hoi Ludo,

    Graag ontvang ik jouw starterspakket.
    Wij spelen zelf vanaf 1985 een eigen gemaakte variant, waar we wel wat nieuwe input un kunnen gebruiken, wat je schrijft ziet er interessant uit.

    Tnx alvast

    • Hoi
      Het starterspakket zou ondertussen in je mailbox moeten zitten. Als je er vrgaen over hebt stel ze gerust.

      Als je je eigen gemaakte variant wil toelichten is hier uiteraard ook ruimte voor !

      greetz

      Ludo

  4. Hoi,

    ik heb destijds met mijn neefje nog Um Reifenbreite gespeeld en zou nu heel graag eens aan de slag gaan met jouw versie.
    Ik zou dus wel graag het starterspakket ontvangen :-)

    groeten

    Tom

  5. Beste Ludo
    Ik ben een groot liefhebber van wielren-bordspellen. Ik ben heel benieuwd naar de Flandrien variant, vooral de losse parcoursdelen en de vuistregels voor het bouwen van een parcours spreken me bijzonder aan. Zou ik een startpakket mogen ontvangen?
    Met vriendelijke groet
    Jos

  6. Hi Ludo,
    i made a proof on a self-printed version of Homas Tour,but this variant i would like to make it a try.Could you please send me the files and rules?i don’t speak Dutch,but i will try to arrange myself.thank you very much.
    Alberto.

    • Hi Alberto

      You should find the rules in your mailbox !!

      I don’t have an English version, so only Dutch…. But if you go through Google Translate it might be a start. Iff you have any questions feel free to ask

      Cheers

      Ludo

  7. Complimenten voor je prachtige site.
    Heb de wielerhobby weer opgepakt na een paar jaartjes afwezigheid.
    Intussen, zie ik, veel veranderd. (alleen maar ten goede).
    Om mijn spellen weer wat te -up-daten – ,mocht ik graag (indien mogelijk) het starterspakket en de pdf van de puntenkoers ontvangen.
    B.v.b. mijn hartelijke dank.

    M.v.g
    Pieter

    • Hoi Pieter,

      Het gevraagde zou in je mailbox moeten zitten.
      Veel plezier ermee en als je er vragen over hebt dan hoor ik het wel.

      Als je ooit wat wil vertellen over de spellen die e speelt enzo kun je dat op de site alttijd kwijt !!

    • Hoi Bart

      Het starterspakket zit in je mailbox. Indien je er vragen oer hebt dan hoor ik het wel.

      Ik ben momenteel met een aanpassing bezig maar dit wordt volgende maand uitgetest. Dus het zou kunnen dat er dan een aangepast versie komt. Hou de website of de Facebook-pagina maar in de gaten dat gaat daar aangekondigd worden.

      groeten

      Ludo

  8. Beste Ludo

    Prachtige site, enorm uitgebreid en als gepassioneerd wielerliefhebber een droom om ideeën op te doen. Daarom zou ik ook graag uw starterspakket ontvangen om zelf eens wat uit te proberen.
    Alvast bedankt
    Mvg
    Dimitri

    • Hoi Dimitri

      Bedankt vor je commentaar.

      Het starterpakket zou ondertussen in je mailbox moeten zitten !

      Er is een grote regelaanpassing ivm de ploegkaarten die deze maand getest wordt. Het zou dus kunnen dat er in september een aangepaste regelset komt. Hou de website of de Facebook-pagina hiervoor in het oog !!!

      groeten

      Ludo

  9. Hello Ludo ,
    i’m french …i research for a long time a new rule for cycling game
    I own only one game leader and discovering your blog I ‘m Looking for your rule Flandrian .then I please have a copy as well as the rule of your points race .thanks a lot .

    Fred

  10. Hello Ludo,

    Thank you for a great site. I have just recently picked up my interest in cycling boardgames and I am very interested in the rules for Flandrien.

    If the rules are not in english I will use google translate and try my best :)

    Thank you in advance!

    Best regards,
    Fredrik

    • Hi Frederik

      I will mail you the rules.

      They are in Dutch (no time found to translate them..) But you can copy them in Google Translate and I think you can get an idea of it.

      If you still have questions about the rules feel free to contact me !

      Ludo

  11. Hoi Ludo

    Daar ik een echte bordspelfanaat (meer dan 600 in mijn collectie) en zelf ook renner ben, ben ik erg geboeid door dit spel en zou dus graag ook het Flandrienpakket van jou ontvangen.

    Groeten
    Tim

        • Hoi Tim

          40 lijkt me niet haalbaar. Rond de 25 is het maximum. met 40 ga je in het begin vrij veel blokkades krijgen , maar nog belangrijker is peloton in de koers altijd rekt en bij 40 renners zitten de laatste renners echt te ver om nog in het stuk voor te komen.
          We hebben op de club ook al is met 10 spelers gespeeld, maar dan best van ploegen van 4 naar ploegen van 3 renners …
          Ludo

          • Bedankt voor je reactie!

            Na het lezen van de regels heb ik nog enkele vraagjes:
            1) Moet een demarrage altijd aangekondigd worden op voorhand of mag je na je worp beslissen om alsnog een demarrage te plaatsen?

            2) Bij het counteren van een demarrage over een bergtop zie ik het als volgt: Je mag counteren als je 2 legale krachtkaarten kan spelen, maar kan nooit verder dan het maximale equivalent in vakjes vooruit gaan (12 voor 3de categorie, 11 voor 2de, enz.). Is dit juist?

            3) Als renner A,B en C vlak achter elkaar rijden en renner A valt probeert B te ontwijken. Deze gooit een 6 en ontwijkt de val. Moet renner C nu ook gooien om te ontwijken of valt deze nooit omdat renner B voor hem niet valt?

            4) Ik neem aan dat renners die aansluiten op een treintje gewoon meegenieten van de +1 van dat treintje?

            Tim

          • En nog 1 laatste vraag: Hoe bepaal je welke krachtkaarten worden gebruikt (Er staat iets in de regels dat er ongeveer 17 gebruikt worden van de 28 totaal beschikbare).
            Mag je deze verdelen hoe je wil en dus 1 renner er heel veel geven en een andere geen en dat ook tijdens rittenwedstrijden?

          • Het is een discussie die we al vaker hebben gehad. Zelfs als je de weg breder maakt tot bijv. 5 of 6 vakjes, dan nog zal het peloton na een tijdje uitrekken en is het verschil tussen de voorsten en de achtersten zo groot dat een deel van de renners inderdaad bijna onmogelijk nog voorin komen om een rol te spelen.

  12. Hoi Tim,

    Ik zie dat je nog wat vraagjes gesteld hebt:::-)

    1) de demarrage moet niet aangekondigd worden. Na de worp beslis je. (Je gaat ook waarschijnlijk pas demarreren als je minstens 1 5 of een 6 gerold hebt).

    2) Dat maximaal volgen over de top klopt min of meer. In de laatste versie van de regels is het een equivalent van 12 bij 3de en 2de cat, Een equivalent van 10 bij 1ste en BC. Dit zorgt ervoor dat renners op of net voord e top een gaatje kunnen slaan zonder te demarren. Maar gezien de volger een equivalent van 12 vooruit gaat heeft hij nog altijd een voordeel.

    3) Elke renner die zou kunnen vallen moet apart gooien of hij de val heeft kunnen ontwijken. Dus een renner die kan vallen en in et wiel stond van een renner die de val ontweken heeft kan ook nog altijd vallen.

    4) exact , alle reners die normaal het treintje kunnen volgen gaan mogen volgen.

    5) Bij mij kun je inderdaad de krachtkaarten naar eigen inzicht verdelen. In de originele regels van Ruben worden die vastgelegd (iedereen gelijk). Ik speel met die hard warmgamers en daar hebben we wel de gewoonte onze legers op basis van een puntensysteemzelf samen te stellen. Zodat je wat eigen toets kunt aanbrengen. EN naj je kunt kiezen door bepaalde renners veel kaarten te geven en anderen zelfs geen. maar dat zijn dan zwakken schakels die niet kunne helpen als het al is moet. EIgen keuze.
    Bovendien kun je toch maar 7 kaarten aan 1 renner geven (de 28 beschikbare kaarten zijn 4 reeksen van 7). En een renner met 7 kaarten kan 3 keer demarren/counteren en 1 keer tempo rijden, of 12
    keer demarreen/counteren en 3 keer tempo rijden (voor een demarrage heb je 2 kaarten nodig).
    In een rittenkoers verdeel je voor elke rit de kaarten opnieuw, dus je speelt niet met eenzelfde reeks voor de hele rittenkoers. Je kunt de verdeling van de kaarten perfect laten afhangen van het profiel van de rit.

    Ludo

  13. Hoi Tim,

    Ik zie dat je nog wat vraagjes gesteld hebt:::-)

    1) de demarrage moet niet aangekondigd worden. Na de worp beslis je. (Je gaat ook waarschijnlijk pas demarreren als je minstens 1 5 of een 6 gerold hebt).

    2) Dat maximaal volgen over de top klopt min of meer. In de laatste versie van de regels is het een equivalent van 12 bij 3de en 2de cat, Een equivalent van 10 bij 1ste en BC. Dit zorgt ervoor dat renners op of net voord e top een gaatje kunnen slaan zonder te demarren. Maar gezien de volger een equivalent van 12 vooruit gaat heeft hij nog altijd een voordeel.

    3) Elke renner die zou kunnen vallen moet apart gooien of hij de val heeft kunnen ontwijken. Dus een renner die kan vallen en in et wiel stond van een renner die de val ontweken heeft kan ook nog altijd vallen.

    4) exact , alle reners die normaal het treintje kunnen volgen gaan mogen volgen.

    5) Bij mij kun je inderdaad de krachtkaarten naar eigen inzicht verdelen. In de originele regels van Ruben worden die vastgelegd (iedereen gelijk). Ik speel met die hard warmgamers en daar hebben we wel de gewoonte onze legers op basis van een puntensysteemzelf samen te stellen. Zodat je wat eigen toets kunt aanbrengen. EN naj je kunt kiezen door bepaalde renners veel kaarten te geven en anderen zelfs geen. maar dat zijn dan zwakken schakels die niet kunne helpen als het al is moet. EIgen keuze.
    Bovendien kun je toch maar 7 kaarten aan 1 renner geven (de 28 beschikbare kaarten zijn 4 reeksen van 7). En een renner met 7 kaarten kan 3 keer demarren/counteren en 1 keer tempo rijden, of 12
    keer demarreen/counteren en 3 keer tempo rijden (voor een demarrage heb je 2 kaarten nodig).
    In een rittenkoers verdeel je voor elke rit de kaarten opnieuw, dus je speelt niet met eenzelfde reeks voor de hele rittenkoers. Je kunt de verdeling van de kaarten perfect laten afhangen van het profiel van de rit.

    De 17 kaarten si de keuze die we nu hebben (maar kan mogelijk bijgestuurd worden), dus voor 4 renners per ploeg en ritten van 170 vakje. Worden ritten 200 vakjes kun je 1 of 2 kaarten meer geven. Er zit geen harde wiskunde achter.

    Ludo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>