Demogame -Vlaamse koers : Flandrien

We hebben een demogame gespeeld op TSA gesitueerd ergens in Vlaanderen. Het doel was tweeërlei:   enerzijds een introductiegame voor een drietal nieuwe spelers, anderzijds een test voor de vernieuwde “bergop” regels.

De koers ging over 186 vakjes, 2 rondes van  84 vakjes met een aanloopstrook.  In elke ronde zit een kasseistrook in van 18 vakjes en een klim van 11 vakjes (eerste categorie).

5 spelers :  Florian (BMC), Glenn (Liquigas), Steven (Movistar), Dirk (Orica Greenedge), mezelf (Giant Shimano) en tenslotte SKY als neutrale ploeg.

demo01

Het verslag dan:  Het regende in Vlaanderen, en het zou de hele dag  blijven regenen.  Een matige start in de aanloop naar de eerste doortocht aan de streep , waar nog 2 ronden dienen te worden afgelegd.

demo02

Vlak na de doortocht is er een scherpe bocht en  Moreno Moser valt over een overstekende hond (2 beurten verlies) en sleurt 9 renners mee tegen het asfalt.  Die renners zijn eigenlijk al uitgeschakeld. Philippe Gilbert en Marcel Kittel zijn de grootste slachtoffers. Ondertussen is Valverde aan de haal gegaan , net voor de eerste kasseistrook.

demo03

Maar de Spanaard is geen held op de kasseien en onder impuls van Degenkolb komt vooraan alles terug samen. 15 renners. De 9 , door de val, achtergebleven hebben een aanzienlijke achterstand.

demo04

De eerst keer de klim.  Albasini leidt het peloton.

demo05

Maar het is een attente Van Avermaet die initiatief neemt en aan de kop gaat. Hij weet immers dat hij dit op eigen kracht zal moeten doen want vanwege de categorie 1 kan hij bijna niemand volgen als sprinter.  De 9 achterblijvers komen wel erg dicht.

demo06

Van Avermaet trekt door  en komt boven met enkel Valverde in zijn wiel. Valverde volgt kort en ook Degenkolb, aan de kop van het peloton is niet ver.

demo07

Na de top vormt zicht een kopgroep van 7:  Degenkolb, Valverde, Basso,  Van Avermaet , Froome, Van Garderen en Quintana. Sagan volgt heel kort.

demo08

Het koersbeeld na de eerste top. Verbrokkeling in het peloton.

demo09

Ondertussen is de kopgroep aan de tweede keer de kasseien begonnen. Sagan is bij. Ook Goss heeft de sprong nog kunnen maken uit de achtergrond. Froome is vooral letterlijk weggevallen.  Dus we hebben 8 leiders.

demo10

Wapenstilstand op de stenen. het zal moeten gebeuren op de tweede klim. Renners in de achtergrond proberen wanhopig terug te keren.

demo11

De tweede klim komt eraan. Er wordt naar mekaar gekeken.   Degenkolb, Valverde en Van Garderen op de eerste  rij.

demo12

Het is weerom Valverde die het initiatief pakt met de top in zicht.

demo13

Maar de Spanjaard valt net voor de top stil.  Op dat ogenblik plaatst Degenkolb een ultieme aanval. Goss en Quintana glippen mee, Van Avermaet komt iets  te kort.  Ondertussen  zijn de achterblijvers uit de koers gestapt, de tweede beklimming zagen ze niet meer zitten.

demo14

Van Avermaet is enorm sterk vandaag  en maakt de aansluiting in de laatste kilometers. Eén van de 4 gaat winnen. De renners in de achtergrond zijn geklopt.

demo15

Maar Matthew Goss heeft nog  een aanval in de benen en wint solo. Niemand heeft  nog een repliek .  Quintana wordt tweede voor een moegestreden Van Avermaet.

demo16

demo17

Evaluatie van de nieuwe bergop-regel

Al bij al goed bevallen en we gaan hem gebruiken in de campagne voor 2015 (Eneco Tour).  Het is altijd moeilijk en uitdagend om een evenwicht tussen spelmechanisme en realisme te vinden. Je zoekt naar realistische spelregels, maar toch blijft het een spel.  Een niet altijd gemakkelijk evenwicht. Door de nieuwe regel zien we dat er geen hele groep meer over de top getrokken wordt, wat op zicht realistisch is. Wanneer de kop met een hoge snelheid over de top komt, zal er een minimale verbrokkeling ontstaan, wat een vrij realistisch beeld geeft. Het kost dan kracht om de boel  terug te organiseren.  De krachtkaarten moeten nog slimmer worden ingezet. De beklimmingen worden een stuk korter. De beklimming van 11 vakjes is al een stevige klim. In de Ronde van Vlaanderen  met vele korte hellingen mogen de beklimmingen zelfs 7-8 vakjes zijn.  Ondanks de beperktheid in lengte , lijken dan 4 beklimming per koers wel genoeg (tenzij het aantal krachtkaarten drastisch verhoogd zou worden, maar daar ben ik geen fan  van).

Het gevreesde in elkaar schuiven aan de voet van een klim valt erg goed mee. Mogelijk was deze koers een beetje atypisch omdat door de massale valpartij et peloton min of meer gehalveerd was.  Maar ook dit is wel erg realistisch, want we zien in de beklimming in de echte koers het peloton in de aanvang van een klim ook altijd in elkaar schuiven.

Hoe werkt de nieuwe regel?

Eigenlijk vrij simpel.   Elk vakje bergop telt dubbel. Dus geen cijfertjes meer op de grond die van de worp worden afgetrokken.  De vakjes vlak tellen normaal, de vakje bergop , de worp delen door 2 en naar boven afronden.  Dus je staat bijvoorbeeld 5 vakjes voor de klim en gooit een 12. Dan ga je de  5 vakjes voor de klim vooruit en heb je nog 7 over , gedeeld door twee (en afgerond naar boven) levert dit nog 4 vakjes op.

Bovenkomen geldt het omgekeerde.  Als je 2 vakjes voor de top staat en je gooit 9, dan ga je een equivalent van 4 tot de top (2 vakjes) plus  nog 5 vakjes over de top vooruit.  Het over de top volgen werkt ook, maar de volgers gaan maximaal een equivalent van 12 vooruit (vandaar de kleine breukjes).  Bijvoorbeeld een renner net op de op met 3 renners achter elkaar in het wiel.  De eerste gaat bij het overschrijden van de top 10 vakjes vooruit. De tweede volgt en gaat een equivalent van 11 vooruit (1 vakje bergop en 9 over de top), de derde renner volgt ook nog met een equivalent van 12 (2 vakjes bergop en 8 over de top)? De vierde wordt nog meegezogen maar met een beperking tot een equivalent van 12. Hij gaat dus 3 vakjes bergop vooruit plus 6 over de top). Hij mist dus de aansluiting met 1 vakje (om te volgen had hij er 7 nodig).  Dus in de volgrij zitten blijft een voordeel hebben omdat je dan een beweging van een equivalent van 12 doet , zonder de zekerheid van helemaal mee te zijn.

Deze vereenvoudigde regel maakt het bouwen van een parcours ook eenvoudiger. Omdat je geen baandelen meer moet hebben met cijfertjes.  Ook worden er geen afdalingen meer voorzien (voornamelijk om de regel van het equivalent van12 te laten werken, anders was er teveel verbrokkeling).

Ondertussen zijn de veranderingen aan de HTP pro regels van Ruben zo groot dat het op vele punten een ander spelervaring oplevert.  Niet beter of slechter. gewoon persoonlijke smaak.

Om het eenvoudig te houden voor buitenstaanders ga ik mijn variant een andere roepnaam geven : “Flandrien”…   Dus lees je hier “HTP” gaat het over de regels van Ruben, lees je “Flandrien” dan gaat het over de regelset die ik spel (en nog wel zijn roots in HTP heeft gevonden).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>